مجلس سنا ۱۰ عضو کمیسیون مشترک برای بررسی فرمان رییس جمهور را معرفی کرد

مجلس سنا، کمیسیون مشترکی را موظف کرد تا در مورد فرمان تقنینی ریاست جمهوری برای اصلاح نظام انتخاباتی تصمیم گیری کند.

bujk

گفته می‌شود برای عضویت در این کمسیون ده نفر از سناتوران از سوی این مجلس مشخص شده است که محی الدین منصف، محمد حسن هوتک، فرهاد سخی، عزیزه مصلح، انارکلی هنریار، حسیب الله کلیمزی، صدیقه بلخی، محمد علم ایزدیار، نجیبه حسینی و محمد حنیف حنفی می‌باشند.

این ده سناتور  در نشست امروز از سوی اعضای مجلس سنا رای تایید گرفتند و برای کمیسیون مشترک معرفی شدند.

فرمان تقنینی ریاست جمهوری چندی پیش از سوی مجلس نمایندگان رد شد اما مجلس سنا با بیشترین تعداد آرا آنرا تایید کرد.

فرمان تقتینی ریاست جمهوری در مورد ساختار، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون انتخاباتی وضع شده بود.

بر اساس قانون اساسی هرگاه فرمانی از سوی مجلس نمایندگان رد شود و اما در مجلس سنا مورد تایید قرار بگیرد،کمسیون مشترکی از دو مجلس تشکیل می‌شود و روی این فرمان بحث و گفتگو کند تا به یک نتیجه‌ی واحد برسد.

در صورتیکه این کمیسیون مشترک روی این فرمان به توافق نرسد، مجلس نمایندگان صلاحیت دارند تا با در نظر گرفتن بیشترین رقم آرا این فرمان را تصویب کنند.

سناتوران تاکید دارند که این فرمان تقنینی از سوی رایست جمهوری خواست مردم افغانستان است و باید تصویب شود تا هر چه زودتر زمینه‌ی انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها مساعد شود.

بر اساس این فرمان، کمیته گزینش کمیشنران نهادهای انتخاباتی که از ماه هاست فعالیت اش متوقف است، به کار آغاز خواهد کرد و این گامی برای اصلاح در ساختار نهادهای انتخاباتی خواهد بود.

مجلس نمایندگان گفته که با گزینش اعضای کمیسیون مختلط از سوی مجلس سنا، این مجلس نیز ۱۰ نماینده را به کمیسیون مختلط معرفی خواهد کرد.

عبدالروف انعامی منشی مجلس نمایندگان گفته است که این مجلس فردا نمایندگان برای عضویت در کمیسیون مختلط معرفی خواهد کرد.

مطالب مرتبط