فعالیت هشت‌صد کارخانه آرد در پاکستان متوقف شده است

با افزایش یافتن تعرفه گمرکی از سوی وزرات مالیه کشور  بر واردات آرد از پاکستان، شماری از فابریکه‌های تولید آرد این کشور با بحران رو برو و تولیدات اش متوقف شده است.

796930

رسانه‌های پاکستان از قول مقام‌های دولت پاکستان گزارش داده اند که اقدام افزایش تعرفه گمرکی در پی‌فشارهای هند انجام شده است و تجارت یک میلیون تُن آرد پاکستان به افغانستان مسدود گردیده است و از این اقدام افغانستان در حدود 800 کارخانه تولید آرد در پاکستان، کار تولیدش منحل گردیده و تمام کارگران بیکار شده‌اند.

در همین حال مسافر قوقندی سخنگوی وزرات تجارت و صنایع کشور می‌گوید میان افغانستان و پاکستان هیچ‌گونه قرار داد مبنی بر واردات آرد وجود ندارد و ملاک برای آنها تنها کیفیت و قیمت کالاهای وارداتی به کشور می‌باشد.

این در حالی‌است که شماری از تاجران کشور می‌گویند بخاطر بالا بودن قیمت آرد پاکستانی تصمیم گرفته اند که از این پس از کشور های ازبکستان، ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه آرد وارد کنند.

در حال حاضر در افغانستان  کارخانه‌های زیادی تولید آرد ایجاد شده و بیشتر این کارخانه‌ها گندم مورد نیاز را از کشورهای آسیای میانه وارد می‌کنند.

در همین حال برخی از آگاهان اقتصادی به این باورند که پاکستان همواره خواسته است افغانستان را در قسمت فروش مواد صادراتی‌اش به وابسته نگه دارد تا همیشه محتاج این کشور باشد.

مطالب مرتبط