کشور سویدن ۱۰۰ میلیون دالر در هرسال برای بازسازی افغانستان کمک می کند

به گزارش افق مسوولین  کشور سویدن برای بازسازی افغانستان سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دالر کمک می کند.
ضراراحمد مقبل عثمانی وزیر خارجه طی یک نشست خبری در کابل با کارل بیلدت همتای سویدنی اش از ادامه همکاری های سویدن با افغانستان خبر داد.
آقای مقبل اظهار داشت که آنان در نشست امروزی خود، پیرامون مسایل مختلف از جمله بازسازی افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی صحبت نموده اند.
وی خاطرنشان ساخت که کشور سویدن سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دالر را در امر بازسازی افغانستان کمک می کند.
وزیر خارجه کشور همچنین بیان داشت که نیروهای نظامی سویدن از سال ۲۰۰۲ میلادی تا ۲۰۱۳ میلادی در چارچوب نیروهای پی آر تی در ولایت جوزجان فعالیت داشته اند.
وزیر خارجه افغانستان از گشایش سفارت افغانستان در سویدن خبر داد و ابراز امیدواری نمود که دوستی دو کشور دوامدار و عمیق تر از پیش باشد.
در همین حال؛ کارل بیلدت وزیر خارجه سویدن؛ برگزاری انتخابات افغانستان را یک موفقیت بزرگ برای مردم این کشور خوانده و گفت که برگزاری این انتخابات، تاثیر مستقیم و قابل ملاحظه ای در تقویت دموکراسی دارد.
آقای کارل بیلدت همچنین از نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی خواست تا نتایج نهایی انتخابات که از سوی کمیسیون انتخابات اعلام می شود را پذیرفته و با آن مسوولانه برخورد کنند.
وی همچنین تاکید نمود که کشورش نسبت به تمامی تعهدات خود در قبال افغانستان متعهد بوده و همکاری های این کشور در بخش های مختلف نظامی، ملکی، اقتصادی و به خصوص بخش سکتور خصوصی ادامه خواهد داشت.
گفتنی است که وزیر خارجه کشور نیز برگزاری انتخابات را یک موفقیت بزرگ برای افغانستان خوانده و گفت: ” مردم افغانستان در روز ۱۶ حمل آرزوی خود را به صندوق های رای ریختند و نشان دادند که طرفدار دموکراسی و مردم سالاری اند و به مفکوره و نظام طالبانی نه گفتند”.
آقای مقبل در مورد واکنش جامعه جهانی نسبت به انتخابات افغانستان نیز بیان داشت که همه جهانیان دریافتند که مردم افغانستان طرفدار تقویت و رشد نظام مردم سالار و دموکراسی در کشور بوده و افغانستان به سوی پیشرفت در حرکت می باشد.
وی در مورد امضای توافقنامه ی امنیتی نیز خاطرنشان ساخت که حکومت افغانستان علاقه مند به امضای این توافقنامه بود و امکان زیاد وجود دارد که حکومت فعلی این توافقنامه را امضا کند؛ در غیر این صورت حکومت بعدی آن را امضا خواهد کرد.

مطالب مرتبط