ناتو در نشست وارسا ماموریت نیروهای قاطع را تمدید کرد

اعضای ناتو در نشست وارسا ماموریت نیروهای قاطع را در افغانستان تمدید کردند و همچنین کمک های این کشورها تا سال 2020 ادامه یابد.

160708171548_nato_warsaw_nug_afghanistan_640x360_afp_nocredit

ینس ستولتنرک دبیرکل ناتو در یک نشست خبری گفته است در نشست وارسال توافق شده که ماموریت نیروهای قاطع پس از سال 2016 در افغانستان ادامه یابد.

 ناتو پس از ختم ماموریت نظامی خویش بخشی از نیروهایش را در افغانستان وظیفه داد که در زمینه آموزش و مشوره دهی با نیروهای امنیتی افغانستان همکاری نماید.

ماموریت این نیروهای در سال 2015 شروع شده بود و قرار بود پس از ختم سال جاری میلادی ختم شود.

اما اعضای ناتو در نشست دو روزه خویش در وارسا که روز  گذشته در لهستان برگزار شده بود این ماموریت را تمدید کرده اند.

همچنان در این نشست اعضای ناتو به ادامه‌ای همکاری خویش با نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2020 توافق نشان داده و گفته اند این پیشنهاد بررسی می‌شود.

اعضای ناتو  در این نشست تاکید کرده اند که همکاری سیاسی و نظامی دراز مدت به افغانستان خواهند داشت.

دبیرکل ناتو گفته است تداوم این همکاری به علت وضعیت نگران کننده امنیتی و چاش‌های که این کشور پیش رو دارد، می‌باشد.

اعضای ناتو در وارسا تاکید کرده اند که این همکاری منوط به بهبودی در وضعیت حقوق بشر،  حقوق زنان و مبارزه با فساد و تطبیق اصلاحات انتخاباتی است که باید حکومت افغانستان به آن توجه داشته باشد.

رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان محمد اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه در این نشست شرکت کرده اند.

امروز همزمان با برگزاری نشست وارسا ده‌ها تن از شهروند افغانستان مقیم در کشور‌های اروپایی این شهر تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان تصمیم حکومت افغانستان را در مورد انتقال خط برق از مسیر سالنگ را ناعادلانه و تبعیض آمیز خواندند و از اعضای ناتو خواستند که از حکومت افغانستان  بخواهند که خط برق 500 کیلوولت ترکمستان را از مسیربامیان انتقال دهد.

تظاهرات در وارسا بخشی از اعتراض گسترده جنبش موسوم به روشنایی است که در اعتراص انتقال خط برق از مسیرسالنگ شکل گرفته و بانی تظاهرات میلیونی و اعتراض‌های گسترده در داخل افغانستان و خارج از این کشور بوده است.

تظاهرات جنبش روشنایی همزمان با برگزاری نشست اعضای ناتو در ورشو پایتخت لهستان
تظاهرات جنبش روشنایی همزمان با برگزاری نشست اعضای ناتو در ورشو پایتخت لهستان

جنبش روشنایی دیروز نیز در کابل همایشی با اشتراک هزاران نفر برگزار کرد و یکبار دیگر از حکومت خواست که خط برق 500 کیلوولت ترکمستان را از بامیان و میدان وردک بکشد و در غیر آن صورت نا دو هفته دیگر تظاهرات گسترده و نامحدود را در کابل برگزاری می‌کند.

این درحالی است که حکومت افغانستان ماه گذشته تفاهم نامه‌ی انتقال خط برق 500 کیلوولت ترکمستان را با بانک آسیایی که هزینه آن را پرداخت می‌کند امضا کرد و به دنبال آن قرار داد کار انتقال خط برق 250 کیلوولت از این خط برق را از دوشی به بامیان  نیز امضا نمود. قرار است کار این پروژه در تابستان سال 1398 ختم می‌شود.

مطالب مرتبط