ناتو: به طور مشروط در کنار افغانستان هستیم

مقامات در سازمان ناتو می گویند که در کنار افغانستان می ایستند به شرطی که این کشور در بخش های مختلف، روند حکومت‌داری خویش را تغیر دهد.

جیمز اپاتورای معاون منشی عمومی ناتو در امور سیاسی و امنیتی گفته است که این سازمان افغانستان را در بخش های نظامی، اقتصادی و سیاسی کمک می کند اما در کنار این کمک‌ها، خواسته های مشخصی نیز از کابل دارد.

F4FB4F08-0D44-46D1-ADD7-8E7ED50735A9_w987_r1_s
نشست سران ناتو، امروز به مساله افغانستان اختصاص دارد و اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله نیز در این نشست ها حضور دارند.

او به رادیو آزادی گفته است:« ما از افغان‌ها خواهان داشتن حکومت همه شمول، اتخاذ گام‌های قوی تر در زمینه حکومتداری خوب از جمله مبارزه با فساد اداری هستیم، ما برنامه هم داریم که آنان را کمک می‌کنیم. اما حکومت داری در آن جا آسان نیست، افغانستان همسایه دارد که به نظر من در توقف ورود شورشیان در امتداد سرحد کمک کافی نمی‌کند.»

او با اشاره به دشواری های حکومت‌داری در افغانستان گفته است که اگر رییس جمهور افغانستان می بود؛ تامین امنیت برایش کار آسانی نمی بود.

نشست سران ناتو، امروز به مساله افغانستان اختصاص دارد و اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله نیز در این نشست ها حضور دارند.

با این حال، روز گذشته، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو، گفته که آموزش نیروهای محلی بهترین سلاح در امر مبارزه علیه افراط‌گرایی است.

او گفت که ناتو از افغانستان و بالکان درس‌های زیادی آموخته و همچنان به تقویت نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان متعهد است و بسته مالی را برای کمک به این کشور تا سال 2020 فراهم می کند.

حمایت از نیروهای امنیتی، کمک به آموزش این سربازان و نیز مشوره دهی از ماموریت های ناتو در افغانستان به شمار می روند.

درحال حاضر نزدیک به 13000 نظامی خارجی در افغانستان مستقر هستند که بخش عمده این سربازان امریکایی اند.

مقامات ناتوگفته اند که امنیت و ثبات افغانستان برای امنیت ناتو و شرکای آن مهم است و این سازمان اجازه نمی دهند که افغانستان دوباره به خانه امن تروریستان مبدل شود.

مطالب مرتبط