اشرف غنی در حاشیه وارسا با باراک اوباما و الهام علی اف دیدار وگفتگو کرد

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور امروز  جمعه ۱۸ سرطان ۱۳۹۵ در دومین روز کنفرانس وارسا با باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا و  الهام علی اوف رئیس جمهور آذربایجان دیدار وگفتگو نمودند.

اشرف غنی در حاشیه وارسا با باراک اوباما و الهام علی اف دیدار وگفتگو کرد
اشرف غنی در حاشیه وارسا با باراک اوباما و الهام علی اف دیدار وگفتگو کرد

به گزارش افق به نقل از خبرنامه ارگ ریاست جمهوری که در ان امده است ٬محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در دو دیدار جداگانه با باراک اوباما و  الهام علی اف در پایتخت پایتخت پولند و در هوتل انترکانتینینتل انجام دادند که در هر دو دیدار، رییس جمهور افغانستان و رییس جمهور امریکا پیرامون گسترش روابط و همکاری‌ها میان افغانستان و ایالات متحده امریکا و دولت آذربایجان در بخش‌های مختلف بحث و تبادل نظر کردند.

باراک اوباما رییس جمهور امریکا در این دیدار از حکومت افغانستان٬ کمک به دولت افغانستان در بخش های نظامی٬ اقتصادی و سیاسی قاطعانه حمایت کرد و گفت اینده افغانستان برای تمامی کشور ها جهان مخصوصا ایالات متحده امریکا مهم است .

اقای اوباما تاکید کرد که ما در مبارزه با تروریستان و مواد مخدر در تمام زمان ها با دولت افغانستان همکار و پشتیبانی می کنیم.

محمد اشرف غنی و عبدالله در این دیدار ضمن قدر دانی از حمایت های همه جانبه دولت امریکا از رییس جمهور اوباما خواست تا عساکر امریکایی بیشتری در تامین امنیت  در افغانستان باشند.

همچنان در این دیدار روسای کشور ها خواستار همکاری بیشتر در امر مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در جهان مخصوصا در افغانستان شدند.

در دیدار دیگر نیز که در وارسا انجام شد رئیس جمهور آذربایجان به محمد اشرف غنی گفت، بر اساس دیدارها و تعهدات قبلی با مقامات حکومت وحدت ملی، آذربایجان در آینده نزدیک تسلیحات نظامی را به منظور تمویل قوای امنیتی و دفاعی افغانستان، به این کشور خواهد سپرد.

آقای علی اوف گفت، آذربایجان همچنان به سلسلۀ همکاری‌های نظامی با افغانستان، بر علاوۀ ترمیم هلیکوپترها آماده است، تا در صورت نیاز شماری از هلیکوپترهای آن کشور را بگونۀ خدمتی به افغانستان بفرستد.

رئیس جمهور غنی از همکاری‌های آذربایجان در بخش‌های مختلف با افغانستان قدردانی نمود و با اشاره به فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در افغانستان، از رئیس جمهور آذربایجان خواست تا هردو کشور مشترکاً در عرصه‌های تولید سمنت، افزایش محصولات زراعتی و تولید پنبه سرمایه‌گذاری نمایند.

رئیس جمهور کشور گفت که بشمول ولایت هرات در اکثر ولایات افغانستان زمینۀ مناسب برای تولید پنبه وجود دارد و افغانستان سالانه ۲۵۰ هزار تن پنبه را تولید می‌نماید.

آقای علی اوف گفت، در آیندۀ نزدیک هیئتی از وزارت اقتصاد این کشور به افغانستان سفر خواهد کرد و پس از بحث و مشوره با مقامات افغان، به منظور تولیدات سمنت، افزایش محصولات زراعتی و تولید پنبه، ، پلان عملی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها خواهند ساخت.

وی افزود، در صورتی‌که حکومت وحدت ملی در بخش زمین زراعتی بخاطر افزایش تولیدات پنبه همکاری نماید و تسهیلات را فراهم سازد، در هر هکتار زمین زراعتی در افغانستان به شماری از افراد زمینۀ کار مساعد می‌گردد.

رئیس جمهور کشور گفت که افغانستان با سرمایه‌گذاری مشترک با آذربایجان در بخش زراعت، از تجارب آن کشور استفاده خواهد کرد، که این کار باعث افزایش تولیدات محصولات زراعتی در کشور خواهد شد.

همچنان سران دو کشور رشد اقتصادی و فعالیت‌های ترانسپورتی را مهم دانستند و در رابطه به راه لاجورد نیز بحث نمودند.

رئیس جمهور غنی از الهام علی اوف رئیس جمهور آذربایجان تشکری نمود، که آن کشور بر علاوۀ همکاری در عرصه‌های اقتصادی و نظامی با افغانستان، بگونۀ مشترک علیه تروریزم نیز مبارزه می نماید.

خاطر نشان باید کرد که اقای محمد اشرف غنی  را در این دیدار عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور٬ محمد حنیف اتمر٬ صلاح الدین وزیر امور خارجه٬ اکلیل حکیمی و زیر مالیه و دو مشاور رییس جمهور شرکت داشتند.

مطالب مرتبط