عباس کیارستمی رهسپار خانه دوست شد

عباس کیارستمی، فیلم‌ساز بزرگ سینمای ایران، پس از سپری کردن یک دوره بیماری طولانی، در شفاخانه ای در فرانسه با زندگی وداع کرد.

از کیارستمی به عنوان آبروی سینمای ایران نیز یاد می شود که در میان صد فیلم ساز بزرگ دنیا، نامش جای دارد.

کیارستمی به تازگی 76 ساله شده بود. او پس از یکی از عمل‌های جراحی دچار خون‌ریزی داخلی شد که داکتران ناگزیر شدند اورا به خواب مصنوعی فرو ببرند.

13819591_829366327198029_1776324011_n

پس از بهبودی نسبی، آقای کیارستمی برای ادامه درمان به فرانسه رفت که از پس عمل های پی در پی جراحان فرانسوی بر نیامد و برای همیشه، به خانه دوست رفت.

طعم گیلاس، خانه دوست کجاست و زیر درختان زیتون از جمله آثار ماندگار آقای کیارستمی است که جوایز معتبری را به دست آورده است.

این فیلمساز بزرگ ایران، در سال 1319 در تهران به دنیا آمد. نخستین تجربه هنری او نقاشی بود. او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد ولی به قول خودش که هرگز یک نقاش خوب نبوده است.

او در دانشگاه بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تامین هرینه‌های زنگی به عنوان پلیس ترافیک مشغول به کارشد.

عباس کیارستمی با فیلم «طعم گیلاس» در سال 1997 توانست جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن در فرانسه را از آن خود کند.

آقای کیا رستمی پس از گذراندن دوره نقاهت در تهران هفته پیش برای ادامه درمان به فرانسه رفت اما بعد ازچند روز به دلیل لخته شدن خون سکته مغزی کرد و در گذشت.

کیارستمی در سال 1969 با پروین امیرقلی ازدواج کرد و درسال 1982 از او جدا شد. آن‌ها از این پیوند صاحب دو پسر به نام‌های احمد و بهمن شدند.

کیارستمی تنها کار گردان ایرانی برنده نخل طلای کن و خالق فلیم هایی چون، «طعم گیلاس» « زیر درختان ریتون» و «خانه دوست کجاست« است که نام سینمای ایران را به جهانیان شناساند.

این فیلم ساز ایران، پس از انقلاب سال 1357  بیش از ۴۰ فیلم ساخت.

کیارستمی به دلیل بیماری بارها از سوی داکتران زیر تیغ جراحی برده شد که از تاب و توان این پیر نام‌دار سینمای ایران، خارج بود.

در حساب تلگرامی که با عنوان “روند درمان عباس کیارستمی” فعال بود،آمده بود: “اولین عمل، عمل جراحی درمانی بوده است. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفته و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده است.”

13595672_1736400909950569_1703436304_n
کیارستمی به دلیل بیماری بارها از سوی داکتران زیر تیغ جراحی برده شد که از تاب و توان این پیر نام‌دار سینمای ایران، خارج بود.

عباس کیارستمی همزمان با فیلم‌سازی، به عکاسی و نقاشی هم می پرداخت.

روزنامه گاردین در سال 2011 کیارستمی را در رده ششم فهرست چهل کارگردان برجسته جهان قرار داد. فیلم “ده” کیارستمی نیز نامزد دریافت نخل طلا شده بود.

کیارستمی در کار نامه فیلم‌‌هایش ساخت فیلم‌های بلند و کوتاه‌ی زیادی دارد.« نان و کوچه» « زنگ تفریح» «تجربه» «خانه دوست کجاست» «افریقا» «طعم گیلاس» «زندگی ودیگر هیچ» «باد ما را خواهد برد» و چند فیلم دیگر…

سفیر ایران در فرانسه اعلام کرده است که کیارستمی قطعا در ایران دفن می‌شود. او گفت: تنها به علت مسایل اداری باز گرداندن پیکر او به ایران ممکن است کمی طول بکشد.

مطالب مرتبط