انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور از ساعت 7 صبح امروز (شنبه) در مناطق مختلف آغاز شد.

حامد کرزیˈ رئیس جمهوری افغانستان و ˈمحمد یونس قانونیˈ معاون اول وی دقایقی پیش با حضور در لیسه امانی در منطقه دهم کابل آرای خود را در صندوق های انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی انداختند.

کرزی از تمام مردم افغانستان خواست که با وجود شرایط جوی و هوای بارانی کابل و همچنین برخی تهدیدهای دشمنان، به طور گسترده و چشمگیر در انتخابات شرکت کنند.
وی این انتخابات را برای نسل های آینده افغانستان بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت:این انتخابات برای امروز و فردای افغانستان زندگی بهتری به ارمغان خواهد آرود

به گزارش افق از کابل، در این انتخابات هشت نامزد ریاست جمهوری و 2700 نامزد شوراهای ولایتی رقابت می کنند و نزدیک به 400 هزار تن از نیروهای امنیتی، اردوی ملی و پلیس افغانستان تامین امنیت انتخابات را که در بیش از شش هزار حوزه رای گیری انجام می شود بر عهده دارند.

محمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که 325 هزار ناظر داخلی و بین المللی بر انتخابات نظارت می کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 12 میلیون نفر را واجد شرایط شرکت در انتخابات این دوره اعلام کرده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم از مردم افغانستان خواسته اند به طور گسترده در انتخابات شرکت کنند.

کرزی پیش از این با رد برخی ادعاها در خصوص احتمال تقلب در انتخابات ابراز اطمینان کرد که نامزدها نتیجه انتخابات مشروع را می پذیرند.

کارشناسان این دوره از انتخابات افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار می شود، از حساسیت زیادی در تعیین آینده سیاسی افغانستان برخوردار می دانند.

اولین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان  1383 (اکتبر 2004) با حضور 18 نامزد و شرکت 10.5 میلیون افغان برگزار شد که حامد کرزی رئیس دولت انتقالی با کسب 55 درصد آرا به ریاست جمهوری رسید.

دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 1388 (اوت 2009) برگزار شد که انتخابات به دور دوم کشیده شد و با انصراف عبدالله عبدالله رقیب کرزی از ادامه رقابت، کرزی بار دیگر به مقام ریاست جمهوری رسید.

مطالب مرتبط