گفتگوی ریس جمهور امریکا با رهبران کنگره درباره بحران اوکراین و روسیه

به گزارش افق به نقل از  خبرگزاری  رویترز باراک اوباما در  مورد  بحران اوکراین به تنش‌هایی کم‌سابقه میان روسیه و غرب ،با رهبران کنگره امریکا  ، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، در کاخ سفید گفت‌وگو کرد.0,,17065700_401,00

خبرگزاری رویترز می‌گوید یک هفته پس از آنکه سفر اروپایی آقای اوباما، تحت تاثیر این بحران و تنش‌ها با روسیه قرار گرفت اکنون، رئیس‌جمهوری آمریکا، رهبران دمکرات و جمهوری‌خواه را در سنا و مجلس نمایندگان گرد آورد تا شرحی از تازه‌ترین کنش‌ها ارائه دهد.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌نویسد رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد راهبرد خود برای منزوی کردن مسکو و حمایت از اوکراین، پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به فدراسیون روسیه، به دنبال متحد کردن رهبران کنگره است.

این دیدار در ۱۴ فروردین ماه پس از آن صورت می‌گیرد که کنگره ایالات متحده، بسته‌ای کمکی به ارزش یک میلیارد دلار برای اوکراین و تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کرد.

این نخستین بار است که کنگره مستقیما دست به تصویب لایحه‌ای الزام‌آور برای کمک به اوکراین و تحریم علیه روسیه زده است.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام کاخ سفید می‌گوید در دیدار پنج‌شنبه، اوباما، جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان (جمهوری‌خواه)، نانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌ها در این مجلس، هری رید، رهبر فراکسیون دموکرات و میچ مک‌کانل، رهبر فراکسیون جمهوری‌خواه در سنا را در جریان گفت‌وگوهایش با رهبران اروپایی گذاشت.

به گفته این مقام دولت، رئیس‌جمهوری آمریکا، موضوع «تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی برای حمایت از اوکراین و منزوی کردن روسیه به خاطر نقض استقلال و حق حاکمیت اوکراین» را برجسته کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید در این دیدار که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری نیز در آن حضور داشته، اوباما گفته است «ایالات متحده به رهبری» این تلاش‌های هماهنگ ادامه می‌دهد.

نمایندگان آمریکا دوازدهم فروردین ماه یک وام تضمینی یک میلیارد دلاری و همچنین کمکی ۱۵۰ میلیون دلاری برای بهبود وضع کشورداری و بهبود همکاری‌های امنیتی برای اوکراین تصویب کردند.

رئیس‌جمهوری آمریکا که خود پیشتر تحریم‌هایی علیه برخی مقام‌های روسی نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس آن فدراسیون، وضع کرده بود، از تصمیم کنگره استقبال کرده است.

مطالب مرتبط