وضع محدودیت شورای ولایت هرات بر رسانه‌ها

شورای ولایتی هرات برای رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی این ولایت محدودیت‌هایی را وضع کرده است.

khawasi_remarks_against_media_law_anju

بر اساس مکتوبی که از سوی شورای ولایتی هرات به همه رسانه‌های این ولایت فرستاده شده است، خواسته شده که از این پس هر رسانه‌ای که خواست با اعضای شورای ولایتی این ولایت مصاحبه کند ابتدا باید طی درخواستی رسمی از این شورا اجازه بگیرد.

در این مکتوب آمده است که عده‌ای از باشندگان این ولایت به‌خاطر مصاحبه برخی از اعضای شورای ولایتی هرات با رسانه‌ها و اظهار خونسردی به مسئولان این شورا شکایت کرده‌اند.

اما در این مکتوب واضح نشده است که این افراد کی‌ها بوده‌اند و در مورد چه چیزی اظهار خونسردی کرده‌اند.

در بخشی از این مکتوب آمده است که اگر از سوی رسانه‌ای در این مورد تخطی صورت بگیرد و فرد مورد نظر که قرار است همراه وی مصاحبه شود به این شورا معرفی نشود، در آینده اگر شکایتی از سوی مردم شد، شورای ولایتی جوابگوی آن نخواهد بود، بلکه همان رسانه باید پاسخگو باشد.

خبرنگاران و نهادهای خبرنگاری در هرات از این حرکت شورای ولایتی و ریاست اطلاعات و فرهنگ به‌شدت ابراز نگرانی می‌نمایند و خواستار رسیدگی فوری مقامات مرکز کشور به این مسئله هستند.

عبدالقیوم پدرام قاضی زاده، مسئول مرکز خبرنگاران افغانستان در هرات با انتقاد از این اقدام شورای ولایتی در این ولایت گفته است که ایجاد این محدودیت‌ها مخالف با قوانین نافذ کشور می‌باشد.

در همین حال اعضای شورای ولایتی هرات نیز گفته‌اند که آنها مختار هستند که در مصاحبه‌هایی که از آنها می‌شود در مورد مسایل مختلف اظهار نظر کنند.

آریا رؤفیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات که این مکتوب از طریق این اداره به رسانه‌ها فرستاده شده است، می‌گوید شورای ولایتی هرات حق دارد و اعضای شورا نباید بدون در جریان گذاشتن دیگر اعضا اقدام به مصاحبه کنند.

شماری از کارشناسان نیز در این زمینه گفته‌اند این اقدام شورای ولایتی یک نوع فشار روی رسانه‌ها می‌باشد و اگر جلوی آن گرفته نشود، در آینده آزادی بیان در رسانه‌ها زیر سؤال خواهد رفت.

مطالب مرتبط