7 شرکت داخلی 30 درصد نیازمندی های نفتی افغانستان را تامین می کنند

مقام ها در تصدی مواد نفتی و گازمایع افغانستان می گویند که هفت شرکت تصفیه کننده مواد سوختی افغانستان، 30 درصد نیازمندی های سوختی افغانستان را تامین می کنند.

شرکت‌های آمو، آسیا، هریوا انرژی، شرکت سلیم کاروان، حیرتان ایل، غضنفر گروپ و شرکت دورجی اویل از شرکت‌های داخلی هستند که کار تصفیه مواد سوختی و نیز وارد کردن مواد سوختی به افغانستان را انجام می دهند.

sarakhs08
شرکت‌های آمو، آسیا، هریوا انرژی، شرکت سلیم کاروان، حیرتان ایل، غضنفر گروپ و شرکت دورجی اویل از شرکت‌های داخلی هستند که کار تصفیه مواد سوختی و نیز وارد کردن مواد سوختی به افغانستان را انجام می دهند.

داکتر ولید تمیم رییس عمومی مواد نفتی و گاز مایع افغانستان در دیدار با مسوولان این شرکت ها، گفته است که تصدی مواد نفتی از فعالیت شرکت‌های داخلی حمایت قاطع می کند.

اخیرا هفت شرکت داخلی کشور با کسب مجوزاز اداره مواد نفتی و گازمایع، تصفیه تل خام به دیزل و پطرول۳۰ درصد از نیازمندی های دیزل و پطرول در بازار کشور رامهیا می سازند.

این شرکت ها متعهد گردیده اند که ۲۰درصد از تولیدات خود را برای مواقع ضروری در ذخایر خود در طول سال نگهداری کرده تا در صورت نیاز در اختیار اداره مواد نفتی وگاز مایع افغانستان قراردهند

اولویت و برنامه اداره مواد نفتی افغانستان، خرید مواد سوختی از شرکت های تولید کننده مواد نفتی در داخل کشور است و سیاست حکومت افغانستان نیز در همین راستا حمایت قاطع از تولیدات داخلی در کشور است.”

اداره مواد نفتی اجازه فوق العاده یک میلیون تن تیل خام برای وارد کردن در داخل کشور و تصفیه ان توسط شرکت های داخلی را گرفته و این اداره تلاش دارد تا شرکت های داخلی بتوانند در رقابت با کشورهای صادر کننده مواد سوختی، مواد سوختی خام را با کیفیت استاندارد در بازار افغانستان عرضه کنند.

ریاست عمومی مواد نفتی خرید مواد سوختی خود را درابتدا از تصفیه کننده گان داخلی تامین خواهد کرد و هرچقدر شرکت‌های داخلی در این بخش موفق تر باشند در بالندگی اقتصاد و ایجاد شغل در کشور که باعث رفاه و کیفیت بهتر زندگی می شود، سهم می گیرند.

تصدی مواد نفتی و گاز مایع افغانستان د برنامه های  این اداره برای صدور گاز به پاکستان و کشورهای منطقه که نیازمند گاز هستند که در این مورد نیز به نتایج خوبی دست پیدا کرده است و در آینده نزدیک، افغانستان با خرید گاز از کشورهای بزرگ صادر کننده گاز و نیز ایجاد ذخایر بزرگ گازی، آن را به پاکستان صادر خواهد کرد.

ولیدتمیم رییس مواد نفتی و گاز مایع افغانستان در دیدار با مسوولان شرکت های افغانی، از مسوولان شرکت های داخلی خواست تا با این اداره همکار باشند و تیم کاری مشترک برای ارتباط و هماهنگی بیشتر ایجاد شود.

نمایندگان شرکت های داخلی از همکاری اداره مواد نفتی و گاز مایع افغانستان قدردانی کردند و گفتند که در این راستا همکار همیشگی این اداره خواهند بود. آنان تعهد کردند که تلاش خواهند کرد تا مواد سوختی با کیفیت را به بازارهای داخلی عرضه کنند.

آنان از برنامه های تازه اداره مواد نفتی و گاز مایع افغانستان استقبال کرده و گفتند که این اداره باید مشکلات تاجران مواد سوختی را در نظر گرفته در راستای حل شان اقدام کند.

مطالب مرتبط