انتقاد بی‌پیشینه جنرال دوستم: غنی و عبدالله ناکام هستند

عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در اظهاراتی جنجالی، اشرف غنی و عبدالله را متهم کرده که تعهدات شان را در برابر مردم و نیز دیگر شرکای شان، عملی نکرده اند.

به گفته او، آقای غنی و عبدالله هنوز بر سر تقسیمات پنچاه- پنجاه شان، مصروف هستند و حقوق سایر رهبران به خصوص خودش- دوستم- را نادیده گرفته اند.

او گفت که سیستم تقسیم قدرت به شکل پنجاه – پنجاه ناکام است و او از ابتدا نیز با این کار مخالف بوده است.

160301145851_general_dostum_640x360_bbc_nocredit
او از مسوولان حکومتی خواسته تا به جای مصروف شدن بر سر تقسیم قدرت، به فکر جان و مال مردم افغانستان باشند.

به گفته آقای دوستم اگر عبدالله عبدالله ریس جمهور می‌شد او حاضر بود به عنوان اپوزیسیون فعالیت کند و ریاست آقای عبدالله را بپذیرد.

اگر چه او، مشخصا نگفت که اشرف غنی رییس جمهوری قانونی افغانستان براساس انتخابات است اما به شکل ضمنی گفت که عبدالله عبدالله باید اپوزیسیون بودن را می‌پذیرفت.

معاون اول ریاست جمهوری گفت که در حال حاضر اردو و پولیس افغانستان سیاسی شده و اگر یک قوماندان امنیه یا یک ولسوال تبدل شود، حامیان‌اش، سرو صدا می‌کنند و هماهنگی در صفوف پولیس و اردو، وجود ندارد.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، در پایان یک عملیات نظامی در دولت آباد فاریاب، در یک مصاحبه ویدیویی از مسوولان حکومت وحدت ملی انتقاد کرد.

عبدالرشید دوستم از جمله حامیان اصلی اشرف غنی احمدزی است که هر از گاهی به شکل صریح از نحوه حکومت داری او، انتقاد می‌کند.

او بارها نسبت به ناکارایی حکومت لب به انتقاد گشوده اما همواره نیز گفته است که خود این حکومت را ایجاد کرده و در صدد از هم‌پاشی آن نیست.

در ویدیویی که نشر شده، آقای دوستم نسبت به کارکرد دوساله حکومت آقای غنی و عبدالله نارضایتی‌اش را به شدت اعلام کرده است.

او از مسوولان حکومتی خواسته تا به جای مصروف شدن بر سر تقسیم قدرت، به فکر جان و مال مردم افغانستان باشند.

او همچنان گفت که غنی و عبدالله حتی پول‌های سیاه را نیز بین شان 50-50 تقسیم می‌کنند.

او شماری از حلقات را متهم کرد که با نادیده گرفتن پایگاه مردمی جنرال دوستم، می‌خواهند اشتباهات حکومت‌های گذشته را تکرار کنند.

جنرال دوستم با انتقاد از گفته‌های سخنگوی رییس جمهوری گفت که او، نمی‌داند که حرف‌هایش به جنرال دوستم بر می‌خورد.

دوستم غنی را متهم کرد که از کشورهای خارجی نمی‌شود کشور را اداره کرد. ظاهرا اشاره آقای دوستم به این است که رییس جمهوری افغانستان در بیشتر سفرهایش کسی را به جایش تعیین نمی‌کند.

جنرال دوستم همچنان تایید کرد که آی اس آی پاکستان به شدت در داخل افغانستان نفوذ دارد و حتی قریه جات افغانستان نیز از سوی این دستگاه استخباراتی اداره می‌شود.

 

مطالب مرتبط