وزارت انکشاف‌دهات: در شش‌ماه گذشته 1587 کیلومتر سرک در کشور ساخته شده است

مقام ها در وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان اعلام کرده است که در شش ماه سال جاری میلادی سرک‌های 247 ولسوالی در 34 ولایت ساخته شده است.

0,,5913143_4,00

بر اساس این آمار، طی شش ماه گذشته 1587 کیلومتر سرک در سراسر کشور ساخته شده است که هزینه آن 44 میلیون دالر آمریکایی است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات در یک نشست خبری با حضور سخنگوی فواید عامه به روز یک شنبه در کابل گفته است که  میزان حفظ و مراقبت سرک‌ها به‌شکل دوام‌دار به ۳۷۷۰ کیلومتر رسیده و در عین زمان ۱۳۰۰ کیلومتر سرک‌ به‌شکل مقطعی مورد حفظ و مراقبت قرار می‌گیرد.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات گفته است، هدف از ساخته شدن این سرک‌ها ایجاد اشتغال‌زایی و ایجاد زمینه‌های کاری برای مردم می‌باشد.

رستمی گفته است با تطبیق این پروژه‌ها برای 21 هزار نفر زمینه کاری کوتاه مدت مهیا شده است.

گفته می‌شد با ساخته شدن این سرک‌ها برای  1.7 میلیون نفر امکانات مواصلاتی ایجاد شده است.

در همین حال این وزارت اعلام کرده است که ساخت ۲۳۰۲ کیلومتر سرک و حفظ و مراقبت ۱۴۰۶ کیلومتر سرک با هزینه بیش از ۹۶ میلیون دالر جریان دارد.

وزارت احیا و انکشاف دهات گفته است ساخت و بازسازی سرک‌ها یکی از اولویت‌های کاری این وزارت می‌باشد، اما قابل یاد آوری است که  مسوولیت وزارت احیا و انکشاف دهات، ساخت سرک‌های درجه سه که شامل سرک‌های روستا‌ها را به ولسوالی‌ها وصل می‌کند می‌باشد.

در همین حال، مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه کشور در این نشست خبری گفته است؛ وظیفه اساسی وزارت فواید عامه وصل‌کردن سرک‌های ولسوالی‌ها‌ به ولایت‌ها و وصل‌کردن سرک‌های ولایت‌ها از طریق شاهراه‌ها به مرکز کشور می‌باشد که این وزارت آن را به عهده دارد.

روحانی گفته است از سال 2002 تا اکنون بیش از ده هزار کیلومتر سرک در سراسر کشور ساخته شده که از آن جمله یک هزار آن قیر ریزی شده و متباقی آن سرک‌های درجه دوم می‌باشند.

روحانی تاکید کرده است که اگر با مشلات امنیتی مواجه نشویم تا ختم سال جاری پروژه‌های سرک سازی که در ولسوالی های مختلف کشور روی کار است به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی در سال جاری 594 کیلومتر سرک در کشور تحت کار می‌باشد که برای سه میلیون نفر شرایط کاری را ایجاد کرده است.

سخنگوی وزرات فواید عامه از تاجران کشور خواست که تا در حفظ و مراقبت سرک‌ها  همکاری نمایند زیرا؛ به گفته وی انتقال بارهای سنگین و غیر معیاری باعث تخریب سرک‌ها می‌شود.

این در حالی‌است که شکایت‌هایی مبنی برغیر استاندارد بودن ساخت سرک‌ها بالا گرفته است و از شرکت‌های سرک سازی بخاطر استفاده مواد بی‌کیفت و بی‌توجهی در ساخت سرک‌ها  انتقاد می‌شود.

مطالب مرتبط