تجلیل گسترده از شب‌های قدر در نقاط مختلف افغانستان

13930428000120_PhotoL
در شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل، مزارشریف، هرات، لشکرگاه، ننگرهار، بامیان، غزنی و برخی شهرهای دیگر، باشندگان این شهرها با جمع شدن در تکیه خانه ها و مساجد، از این شب تجلیل کردند.

هزاران نفر از باشندگان شهرهای مختلف افغانستان، از شب های قدر با برگزاری مراسم های مختلف دینی تجلیل کردند.

در شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل، مزارشریف، هرات، لشکرگاه، ننگرهار، بامیان، غزنی و برخی شهرهای دیگر، باشندگان این شهرها با جمع شدن در تکیه خانه ها و مساجد، از این شب تجلیل کردند.

شب نوزدهم ماه رمضان، به روایت برخی از پیروان دین اسلام، شبی است که حضرت علی در مسجد کوفه هنگام ادای نماز، از سوی یکی از مخالفان اش به ضرب شمشیر زخمی شد و همچنان گفته شده است که این شب یکی از سه شبی است که قران بر پیامبر نازل شده است.

حاجی عباس حسن زاده از علمای کابل به خبرگزاری افق گفت که در شب قدر، قرآن نازل شده و همچنان براساس روایت های معتبر دینی، عبادت در این شب،برابر با هزار شب ارزش دارد.

به گفته حسن زاده، میان پیروان مذاهب مختلف در این که کدام یک از شب های ماه رمضان شب قدر است، اختلافاتی وجود دارد اما این اختلافات باعث نشده که از این شب ها تجلیل نشود.

خبرنگاران خبرگزاری افق از شهرهای مختلف گزارش دادند که در شب های قدر، باشندگان شهرهای مختلف با پهن کردن سفره افطاری، خیرات و نذورات و نیز برنامه های عبادی شامل خواندن قرآن و شب زنده داری، از این شب ها تجلیل می کنند.

حاجی رمضان حسین زاده از بزرگان مردم کابل و یکی از کسانی که در مسجد جامع الزهرا همه ساله، پذیرای صدها شهروند کابل برای بزرگداشت از شب قدر است می گوید که در این شب ها، مردم مسلمان افغانستان درکنار بزرگان سیاسی و نیز اقشار مختلف مردم در مسجد الزهرا گردهم می آیند و عبادت می کنند.

او به خبرگزاری افق گفت که این شب ها شب های پربرکتی است و نمادی از اخوت، وحدت و عبادت شهروندان کابل به شمار می رود.

 

1014262_168062186699272_1894666940_n
حاجی رمضان حسین زاده می گوید که در این شب ها، مردم مسلمان افغانستان درکنار بزرگان سیاسی و نیز اقشار مختلف مردم در مسجد الزهرا گردهم می آیند و عبادت می کنند.

آقای حسین زاده می گوید که در کنار های عبادی، شماری از افراد خیرخواه کابل نیز در این شب ها با دادن نذر، به فقرا و مستمندان نیز کمک می کنند.

او از همکاری نیروهای امنیتی نیز برای بهتر برگزار شدن مراسم ویژه شب های قدر، قدردانی کرد.

شب های قدر، مصادف است به شب های که حضرت علی خلیفه چهارم مسلمانان و امام اول شیعیان جهان، از سوی ابن ملجم مرادی به شهادت رسید.

او هنگامی که برای عبادت در مسجد کوفه مشغول ادای نماز بود از سوی ابن ملجم هدف ضربت قرار گرفت و در شب بیست و یکم این ماه، براثر شدت ضربه وارده، جان باخت.

همه ساله در کشورهای مختلف از این رویداد و نیز شب های قدر تجلیل می شود.

مطالب مرتبط