پارلمان قزاقستان موافقت‌نامه همکاری‌های مشترک میان آستانه و کابل را تصویب کرد

پارلمان قزاقستان امروز ۴ سرطان ۱۳۹۵ موافقت‌نامه همکاری‌های این کشور با افغانستان در زمینه‌های دفاع مدنی، پیش‌گیری و واکنش در حالات اضطراری را به تصویب رساند.افغانستان-و-قزاقستان

به گزارش افق، براساس این موافقت‌نامه، نظارت مشترک و همچنین روش‌های حل و فصل شرایط اضطراری، توسط دو کشور پیش‌بینی شده است.

کلمخنبت قاسم اف وزیر امور داخله قزاقستان نیز در این خصوص به خبرنگاران گفت: «تصویب موافقت‌نامه مذکور امکان تبادل تجربه در زمینه پیش‌بینی شرایط اضطراری و آماده‌سازی متخصصان حفاظت مدنی در موسسات آموزشی دو کشور را فراهم می‌کند.»

او افزود: «برگزاری منظم کنفرانس‌های موضوعی، سمینارها، تمرینات و آموزش‌های مشترک به منظور افزایش حفاظت جمعیتی و همچنین ارائه کمک در اسرع وقت در صورت ایجاد شرایط اضطراری در قلمرو دو کشور از دیگر مواردی است که در این موافقت‌نامه پیش‌بینی شده است.»

روابط دیپلماتیک بین دو کشور قزاقستان و افغانستان در ۱۲ فوریه سال ۱۹۹۲ برقرار شد. در سال ۱۹۹۳ سفارت افغانستان در شهر آلماتی و سال ۲۰۰۲ سفارت قزاقستان در کابل آغاز به کار کردند.

قزاقستان نخستین کشوری است که در سال ۱۹۹۶ میلادی، هنگامی که وضعیت در افغانستان بحرانی شد، از شورای امنیت سازمان ملل درخواست مداخله و اقدامات فوری کرد.

این کشور، همچنین دوره‌های آموزشی را برای شهروندان افغانستان راه‌اندازی کرده است. براساس گزارش رسانه‌های این کشور در حال حاضر در موسسات آموزشی قزاقستان، ۸۲۲ شهروند افغانستان مشغول تحصیل هستند.

روابط دو جانبه بین آستانه و کابل را توافقنامه‌های مشترک حقوقی از جمله توافقنامه مبنای همکاری‌های دو کشور و نیز موافقت‌نامه بین دولتی در زمینه‌های همکاری‌های تجاری و اقتصادی، آموزش و پرورش و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

مطالب مرتبط