ساخت بخش دوم سرک گردن‌دیوال و دو پروژه دیگر آغاز می‌شود

قرار داد ساخت بخش دوم سرگ گردن دیوال و دو پروژه جاده سازی دیگر امروز میان وزارت فواید عامه شرکت‌های اجراکننده امضا شد.

13507252_546255752245219_9131508934925245482_n

دفتر مطبوعاتی سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری خبر داده است که امروز سه شنبه قرار بخش دوم ساخت سرک گردن‌دیوال، سرک لیسه نعمان شهر چاریکار و سرک‌های داخل شهر ایبک در ولایت سمنگان میان محمود بلیغ ویر فواید عامه و مسوولان شرکت‌های اجرا کننده به امضا رسیده است.

سرور دانش در مراسم امضای قرار داد ساخت این جاده‌ها گفته است حکومت کار پروژه های کلان ملی را که در سال های پیش متوقف بود دوباره شروع کرده و تطبیق می‌کند.

معاون دوم ریاست جمهوری گفته است که در تطبیق پروژه‌های توسعه‌ای درکشور سه اصل، منافع ملی، موثریت اقتصادی و انکشاف متوازن در نظر گرفته می‌شود.

او تاکید کرده که برای مردم افغانستان انکشاف متوازن مهم است زیرا در گذشته این مردم شاهد بی‌عدالتی و نابرابری بوده است.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه در این مراسم گفته است که پس از امضای قرار داد ساخت جاده‌های یاد شده کار عملی آن شروع می‌شود و تلاش می‌گردد که از پروژه‌ها نظارت شده و با کیفیت تطبیق شوند.

ارزش مجموعی پروژه‌های یاد شده 5 میلیارد و سه صد پنجاه پنج میلیون و هشت‌صدو هفتاد و هفت هزار افغانی گفته شده است.

به گفته وزیر فواید عامه شروع کار این پروژه‌ها زمنیه‌ی اشتغال یازده هزار نفر را فراهم می‌سازد.

همچنان وزیر فواید عامه در این مراسم در مورد کار سرک گردن دیوال معلومات داده و گفته است که تاکنون چهل کیلومتر از این سرک که از جانب ولایت هرات کارش شروع شده 35 درصد آن باقی مانده است.

سرک گردن دیوال

سرک گردن دیوال از پروژه‌های کلان توسعه‌ی افغانستان است که بار اول در سال 1343 هجری قرار بوده که آلمان هزینه ساخت آن را بپردازد و نیز در سفر محمد ظاهر شاه به مناطق مرکزی کشور مردم در خواست اجرایی کردن آن را دادند که شامل اسناد دولتی شده است.

پس از طالبان، نمایندگان مردم مناطق مرکزی در پارلمان درخواست کردند که این سرک ساخته شود که در سال 1386 شامل برنامه‌های وزارت فواید عامه شده است که هزینه دیزاین و بررسی آن سه میلیون دالر بوده است. اما این پروژه تاکنون به دلایلی  تکمیل نشده است.

این سرک از منطقه گردن‌دیوال در حصه‌ی دوم ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک شروع و از بامیان و ولایت غور عبور کرده کابل را به هرات وصل می‌کند.

ساخته شدن این سرک در توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق مرکزی افغانستان کمک می‌کند و نیز مسیر  کابل و هرات را کوتاه تر می‌سازد.

یکی از انتقادهای مردم و بخصوص ولایت‌های مرکزی کشور از حکومت در سال های اخیر این بوده است که چرا کار ساخت این سرک متوقف شده است.

مطالب مرتبط