گفتگوی نمایندگان افغانستان و پاکستان برای حل منازعه تورخم

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه، صبح امروز دوشنبه وارد پاکستان شد تا در مورد تنش‌های اخیر در مرز تورخم با مقام‌های پاکستانی گفتگو کند.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که دو طرف در این گفتگو روی حل نهایی منازعه مرزی تورخم به توافق رسیده اند.

b070629gf

در خبرنامه‌ای که از سوی وزارت خارجه افغانستان منتشر شده گفته شده که آقای کرزی بنابه دعوت سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدر اعظم پاکستان، در رأس یک هیئت به شمول عمرزاخیلوال نماینده رییس جمهور و سفیر افغانستان در پاکستان صبح امروز وارد آن کشور شده و با اعزاز احمد چوهدری معاون وزارت امورخارجه آن کشور بحث و گفتگو کرده‌اند.

دو طرف در مورد در گیری مرزی که چند روز قبل میان نیروهای سرحدی افغان و پاکستان رخ داده بود بحث کردند وگفتند که باید یک راه حل دایمی برای این مشکل پیدا شود.

در خبرنامه وزارت خارجه گفته شده که آقای کرزی در این دیدار تخطی‌های گوناگون پاکستان به شمول اعمار تأسیسات و پوسته‌ها، بازرسی در داخل قلمرو افغانستان در انگور هده، غلام خان و کوه خواجه خضر را با آقای چوهدری معاون وزارت امور خارجه پاکستان مطرح کرده و اعتراض شدید افغانستان را نسبت به حملات پی هم و بی‌موجب توپخانه‌ای پاکستان بالای روستاهای افغانستان نیز ابراز کرده است.

در این ملاقات دو طرف توافق کرده اند تا برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی، مکانیزم موثر طرح شود و برای منظوری رهبری هردو کشور در حاشیه نشست آینده سازمان همکاری های شانگهای پشنهاد شود.

مقام‌های دو کشور روی احترام گذاشتن به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت متقابل، تعهد به اصول عدم مداخله  تاکیدکرده و گفته اند که ثبات دو کشور  بهم وابسته اند و در صورت بی‌ثباتی یک کشور، کشور همسایه نیز از آسیب‌ها در امان نخواهد ماند.

مطالب مرتبط