شورای مردمی جنبش‌روشنایی: آنچه دیروز در ارگ نمایش داده شد تفاهم‌نامه بود

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در واکنش به امضای قرار داد لین 220 کیلوولت دوشی ـ بامیان که دیروز میان بانک انکشاف آسیایی و شرکت برشنا در ارگ ریاست جمهوری با حضور رییس  جمهور و مقام های ارشد حکومت امضا شد واکنش نشان داده و تاکید کرده این خط برق پیش از این هم توسط حکومت پیشنهاد شده بود  و مورد قبول نبوده آنچه امضا شده یک تفاهم نامه بوده است.

جنبش روشنایی

در اعلامیه این شورا آمده : « آنچه که دیروز در ارگ ریاست جمهوری نمایش داده شد، در واقع، یک تفاهم¬نامه بود؛ اما جارچیان حکومت به دروغ آن¬را قرارداد جار زدند. این نوع تفاهمنامه¬ها از لحاظ حقوقی هیچ ضمانت اجرا ندارند. در این تفاهمنامه، صرفاً تمویل پروژه به صورت کلی و مبهم وعده داده شده است؛ بدون اینکه مبلغ قابل پرداخت، مشخص و تعهد شده باشد. از این جهت این نمایش، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و در آستانه کنفرانس ورسا و قبل از تظاهرات بزرگ دادخواهانه و نامحدود کابل برنامه¬ریزی شده است تا در صفوف فشرده جنبش روشنایی نفاق و سستی ایجاد نمایند».

همچنان این شورا دراعلامیه خود پرسش هایی را مطرح کرده و بهانه حکومت در مورد مصرف اضافی انتقال خط برق 500 کیلوولت از بامیان و زمان بر بودن این پروژه را زیر سوال برده گفته شده: « پرسش اساسی این است که از نظر اصول تدارکاتی و زمان مورد نیاز، بین لین 220 کیلوولت و 500 کیلوولت چه تفاوتی وجود دارد؟ اگر لین 220 کیلوولت می¬تواند یک شبه کارش آغاز شود؛ کار لین 500 کیلوولت که جزء ماسترپلان برق افغانستان است و حداقل چهارسال از مسیر بامیان مطالعه شده است چرا آغاز شده نتواند؟ پرسش دیگر این است که اگر برای لین 220 کیلوولت، بانک انکشاف آسیایی حاضر است در حدود صد میلیون دالر پول پرداخت کند، برای لین 500 کیلوولت که مؤثریت و کارآیی بیشتر دارد و به نفع توسعه و خودکفایی کشور است به چه دلیل 25 میلیون دالر پرداخت نمی¬شود؟ واضح است که مغزهای متعصب سران حکومت مشکل سیاسی دارند».

شورای عالی جنبش مردمی تاکید کرده هرگز برای این جنبش و مردم افغانستان وعده دادن انتقال خط 220 کیلووت به بامیان قناعت بخش نیست و این خط در صورت انتقال تنها می‌تواند 500 خانواده را برق دهد.

در اعلامیه گفته شده که اعتراض از سوی این جنبش تا زمانی ادامه می یابد که خط برق 500 کیلوولت ترکمستان از مسیر بامیان تایید شود.

همچنان در اعلامیه شورای عالی مردمی گفته شده که جنبش روشنایی برعلیه تبعیض علیه شهروندان کشور مقابله می‌کند.

در اعلامیه نسبت به جنگ میان کوچی‌ها و باشندگان ولسوالی بهسود میدان وردک نیز اعتراض شده که حکومت با وجودی که وعده داده بود این معضل را حل می‌کند و اما نسبت به آن کاری نکرده است.

تاکید شده که حکومت باید نسبت به وظایف خود عمل کرده و امنیت شهروندان کشو را بگیرد.

مطالب مرتبط