همکاری‌های گسترده‌ی چین با افغانستان در بخش تکنالوژی‌ معلوماتی

مقام ها در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گویند که یک هیات بلند پایه این وزارت برای دیدار و گفتگو با مقام های چینی و نیز بستن چندین قرارداد باین کشور، هفته گذشته به چین سفر کرد.

یاسین صمیم که خود نیز در این نشست شرکت داشت به خبرگزاری افق گفت که در این نشست، مقامات بلندپایه وزارت‌های علوم و تکنالوژی معلوماتی، نمایندگان نهادهای اکادمیک و شرکت‌های تکنالوژی معلوماتی، محققین و شخصیت‌های مستقل از کشورهای منطقه اشتراک کرده بودند.
یاسین صمیم که خود نیز در این نشست شرکت داشت به خبرگزاری افق گفت که در این نشست، مقامات بلندپایه وزارت‌های علوم و تکنالوژی معلوماتی، نمایندگان نهادهای اکادمیک و شرکت‌های تکنالوژی معلوماتی، محققین و شخصیت‌های مستقل از کشورهای منطقه اشتراک کرده بودند.

به گفته یاسین صمیم سخنگوی این وزارت، این هیات برای شرکت در دومین نشست منطقه ای وزارت علوم و تکنالوژی چین زیر نام «انتقال تکنالوژی و نوآوری‌های مشترک چین و کشورهای جنوب آسیا» و امضای تفاهم‌نامه همکاری به این کشور رفته بود.
دومین نشست «انتقال تکنالوژی چین-جنوب آسیا و نوآوری‌های مشترک» با میزبانی وزارت ساینس و تکنالوژی کشور چین و حکومت ایالتی یونان(Yunnan) از تاریخ 12-14 میلادی برگزار شد که شعار این نشست «همکاری‌های متقابل برای توسعه مشترک کشورها» اعلام شد.
این نشست با هدف افزایش همکاری‌ها در عرصه ساینس و تکنالوژی و انتقال‌ دانش و تجارب تکنالوژی معلوماتی بین کشورهای منطقه، شناسایی میکانیزم‌های عملی برای همکاری در راستای توسعه تکنالوژی، در شهر کون‌مینگ کشور چین برگزار گردید.
یاسین صمیم که خود نیز به چین سفر کرده بود به خبرگزاری افق گفت که در این نشست، مقامات بلندپایه وزارت‌های علوم و تکنالوژی معلوماتی، نمایندگان نهادهای اکادمیک، شرکت‌های تکنالوژی معلوماتی، محققین و شخصیت‌های مستقل از کشورهای منطقه شرکت کرده بودند.
صمیم می گوید که ایمل مرجان معین وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در این نشست اعلام کرد که افغانستان توانسته در زمانی کم، به کاروان جامعه اطلاعاتی جهان بپیوندد.
معین تکنالوژی وزارت مخابرات با اشاره به موقعیت جغرافیایی و اقتصادی افغانستان، تصریح کرد که افغانستان می‌تواند در اتصال کشورهای آسیای جنوبی و چین با آسیای مرکزی نقش اساسی‌را بازی کند.
صمیم می گوید که ، آقای مرجان در این نشست، از سرمایه گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان دعوت کرده و گفته است که وزارت ساینس و تکنالوژی چین با ایجاد «مرکز انتقال تکنالوژی و توسعه نوآوری متقابل» گام مهمی را در راستای گسترش نوآوری و تحقیقات در عرصه تکنالوژی معلوماتی برداشته و با امضای تفاهمنامه همکاری بین دو کشور،‌ فرصت های آموزشی و اشتغال‌زایی بیشتری برای نسل جوان افغانستان فراهم خواهد شد.»
سخنگوی وزارت مخابرات می گوید که در خلال جلسات و نشست ها، هیات های تخنیکی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با همتایان چینایی شان نیز دیدار و تبادل نظر کردند.
به گفته او، در پایان نشست، تفاهمنامه همکاری بین مرکز انتقال تکنالوژی چین-جنوب آسیا با حضور داشت معین وزیر مخابرات چین، معین وزیر مخابرات افغانستان و وزیر مخابرات سریلانکا بین روسای تکنالوژی و نوآوری افغانستان و رییس عمومی مرکز متذکره امضاء شد.
سخنگوی وزارت مخابرات می گوید که چین در این نشست تعهدکرده تا زمینه های دیدارهای آموزشی میان جوانان دو کشور را فراهم کند و همچنان فرصت‌های تحقیقی برای محققین علوم با هزینه ماهوار الی 2000 دالر برای محصلین و محققین رشته ساینس و تکنالوژی افغانستان را فراهم کند.
به گفته او، چینایی ها، قول داده اند که 10-15 بورسیه تحصیلی سالانه برای انجنیران افغان در رشته‌های تخصصی تکنالوژی از جمله، تکنالوژی فضایی، حکومتداری الکترونیک و تحقیقات علمی اختصاص دهد.
همچنان این کشور متعهد شده است که کمک مالی و تخنیکی به وزارت مخابرات افغانستان در راستای ایجاد شهرک‌های تکنالوژی معلوماتی همچنان ادامه دهد.

مطالب مرتبط