سازمان ملل: بیش از 65 میلیون نفر در جهان مهاجر هستند

سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی مهاجرت، اعلام کرده که تعداد بیجاشدگان در جهان به صورت بی‌سابقه‌ای در چند سال اخیر افزایش یافته است.

1200x630_312187_greece-is-entry-point-for-nearly-hal

بر اساس گزارش سازمان ملل تعداد پناهجویان از مرز 65 میلیون نفر نیز تجاوز کرده است که اکثریت آنها از کشورهای جنگ زده عراق، سوریه، سومالی و افغانستان هستند.

در گزارشی که از سوی سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مهاجرت، منتشر شده گفته شده است که در پایان سال 2015 میلادی 65 میلیون و 300 هزار نفر بخاطر جنگ و درگیری‌ها آواره و یا هم در کشورهای شان بیجا شده‌اند که این رقم از سال گذشته بدین سو 5 میلیون نفر افزایش یافته است.

سازمان ملل گفته است پناهجویان با هجوم به کشورهای اروپایی، این کشورها را با بحران جدی مهاجرت مواجه کرده‌اند که این بحران پس از جنگ جهانی دوم کم‌سابقه بوده است.

در همین حال  داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه کشور در دیدار با رئیس کمیساری عالی سازمان ملل در امور مهاجرت از کمک این سازمان برای همکاری همه جانبه‌اش در امور مهاجران افغانستان سپاس گزاری کرده است.

عبدالله در این دیدار با فیلیپو گراندی رئیس کمیساری عالی سازمان ملل در امور مهاجرت گفته است پیش از این موضوع مهاجرت را در اولیت کاری حکومت نبوده است اما از این پس این موضوع از اولویت‌های مهم دولت خواهد بود.

رئیس اجراییه کشور گفته است دولت افغانستان با داشتن یک وزارت خانه مستقل، كمیته فرعی شورای وزیران و شورای عالی نظارت به موضوع مهاجرین به عنوان يك مشكل جدي نگاه می‌کند.

در همین حال فیلیپو گراندی گفته است مشکلات مهاجران و بی جا شدگان افغانستان نیاز به همکاری سازمان ملل دارد.

وی افزوده من امروز خانه خود را ترک کرده‌ام تا در روز بین المللی مهاجرت در افغانستان باشم تا توجه جهانی و سازمان ملل را به مساله مهاجران و بیجا شدگان افغانستان جلب کنم.

گراندی وعده سپرده که در قسمت کمک و همکاری با مهاجرین کشور تلاش می‌نماید.

 وی همچنان خواستار مطرح کردن مشکلات مهاجران و بی‌جاشدگان افغانستانی در کنفرانس‌های بین المللی وارسا و بروکسل شده تا جامعه جهانی و سازمان‌های کمک کننده توجه بیشتری به مهاجران افغانستان داشته باشند.

مطالب مرتبط