وزارت اطلاعات و فرهنگ: تلاش می کنیم رسانه های چاپی از دادن مالیات معاف شوند

مقام ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ می گویند؛ تلاش دارند تا رسانه های چاپی را از دادن مالیات معاف کنند.
مژگان مصطفوی معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در یک گفتگوی ویژه با خبرگزاری افق تاکید کرد که براساس مقرره طرزتاسیس رسانه ها، مبلغی بعنوان حق امتیاز و نیز تضمین از رسانه ها گرفته می شود که پرداخت همین مبلغ هم، برای رسانه های چاپی، دشوار است.

13474200_1731037813820212_156592351_n
خانم مصطفوی گفت:” رسانه های ما به وزارت مالیه، اداره آیسا و وزارت مخابرات پول پرداخت می کنند واین هزینه برای رسانه ها سنگین تمام می شود که به همین خاطر، به ریاست جمهوری پیشنهادی فرستادیم که شش ماه وقت برای رسانه ها بخصوص رسانه های چاپی داده شود.”
به گفته او، ریاست جمهوری برای بار دوم نیز شش ماه به رسانه ها فرصت داده است تا مسایل مالی شان را حل کنند و در این میان، وزارت اطلاعات و فرهنگ تلاش می کند تا در هماهنگی با سایر نهادهای رسانه ای، تعدیلاتی را در قانون رسانه ها به وجود بیاورد.
او گفت: “سعی ما براین است که در این شش ماه باقی مانده تعدیلات خوبی را در این مقرره به نفع رسانه و خصوصا نشریه های چاپی که از وضعیت خوبی اقتصادی برخوردار نیستند به وجود بیاوریم. ما تلاش می‌کنیم همین پولی که گذاشته شده یا حذف شود یا کاهش قابل توجهی پیدا کند تا رسانه های چاپی توان بیشتری برای ادامه کار بصورت قوی تری داشته باشند.”
خانم مصطفوی تاکید کرد که در میان رسانه های کشور، تنها رسانه های چاپی از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند واین مساله را مقام ها در وزارت به خوبی درک می کنند و برای تسهیل کار اطلاع رسانی شان تلاش می کنند.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که این وزارت اخیرا مکتوبی به وزارت مالیه کشور فرستاده که درآن مواد مقرره طرزتاسیس رسانه ها و نیز قانون رسانه های همگانی مبنی بر معافیت رسانه های چاپی از مالیه دهی ذکر شده است.
براساس ماده 53 قانون رسانه های همگانی و نیز ماده 34 مقرره طرز تاسیس و فعالیت رسانه ها، نشریات چاپی و نهادهای نشراتی غیر انتفاعی از دادن مالیات به دولت معاف هستند؛ اما براساس گفته های برخی مسوولان رسانه ها، وزارت مالیه از این نهادها مالیات می گیرد.
خانم مصطفوی می گوید که وزارت اطلاعات و فرهنگ از معینیت عواید و گمرکات وزارت مالیه خواسته تا دیگر از رسانه های چاپی مالیه نگیرند.
برخی مسوولان رسانه ها اما می گویندکه وزارت مالیه هنوز هم برخلاف قانون رسانه ها و مقرره های طرز تاسیس رسانه ها، از نشریات چاپی مالیات دریافت می کنند.
معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که در دیگر کشورها دولت برای حمایت از کار رسانه ها بخصوص رسانه های چاپی تسهیلاتی را برای شان فراهم می کنند که متاسفانه دولت افغانستان با توجه به مشکلاتی که دارد این کار را نمی تواند اما وزارت تلاش دارد تا بار مالیه دهی از دوش رسانه های چاپی را بردارد.
رسانه های ملی؛ کار بدون شکایت
با این حال مژگان مصطفوی می گوید که رسانه های دولتی افغانستان علی رغم مشکلات و کمبود معاشات کارمندان شان، کارکرد قابل ملاحظه ای دارند و در مقایسه با رسانه های خصوصی از رسانه های دولتی شکایتی نشده است.

398456_478
براساس گزارش ها، نشریات چاپی در افغانستان از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که نبود سانسور و فشار برمطبوعات از دستاوردهای دولت افغانستان است و وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز تلاش می کند تا مانعی برسر راه آزادی بیان ایجاد نشود.
او همچنان از رسانه های خصوصی خواست تا با نشر اخبار و تحلیل های واقع بینانه، تلاش کنند تا فضای موجود را حفظ کنند.
مژگان مصطفوی گفت که همه روزه شکایت های زیادی از رسانه های خصوصی در کشور به این وزارت می رسد که کمیته خاصی مسوول رسیدگی به این شکایات است.
به گفته او، برای وزارت اطلاعات و فرهنگ احترام به دیگران، رعایت اصول کار رسانه ای و احترام به آزادی بیان، از اصول مهم و اساسی شمرده می شود.

مطالب مرتبط