تفاهم‌نامه پروژه خط انتقال برق دوشی ـ بامیان امضا شد

تفاهم‌نامه اجرایی لین انتقال برق دوشی تا بامیان امروز میان شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی در ارگ ریاست جمهوری با حضور رییس جمهور غنی و محمد محقق رییس اجراییه امضا شد.

در این مراسم وزیر انرژی و آب گفته است این خط برق در مرحله نخست برای بیست هزار خانه و کارخانه‌ برق رسانی خواهد کرد.
در این مراسم وزیر انرژی و آب گفته است این خط برق در مرحله نخست برای بیست هزار خانه و کارخانه‌ برق رسانی خواهد کرد.

در این مراسم وزیر انرژی و آب گفته است این خط برق در مرحله نخست برای بیست هزار خانه و کارخانه‌ برق رسانی خواهد کرد.

رییس بانک انکشافی آسیایی که طرف دیگر این قرار داد است در این مراسم اظهار امیدواری نموده که با تطبیق این پروژه، در زندگی مردم مناطق مرکزی تغییرات چشم‌گیری بوجود آید.

رییس بانک انکشاف آسیایی تطبیق چنین پروژه‌ها را برای مناطق محروم افغانستان با اهمیت خوانده است.

رییس شرکت برشنا در این مراسم گفته است که بودجه این پروژه توسط بانک انکشاف آسیایی پرداخت می‌شود و تقسیم اوقات تطبیق آن توسط شرکت فیشنر ترتیب شده است.

کار شروع انتقال خط برق 220 کیلوولت دوشی ـ بامیان به طول 125 کیلومتر از اول سرطان امسال شروع و قرار است تا ماه قوس سال 1398 تکمیل شود.

خط برق 220 کیلوولت دوشی ـ بامیان  توسط کمیسیونی که رییس جمهور برای تعیین مسیر خط برق 500 کیلوولت ترکمستان موظف کرده بود برای حل مشکل بی‌برقی ولایت بامیان پیشنهاد شده بود. اما این کمیسیون مسیر انتقال خط برق 500 کیلوولت ترکمستان از سالنگ تایید کرد.

تصمیم حکومت برای انتقال خط برق 500 کیلوولت ترکمستان از مسیر سالنگ، اعتراض گسترده را در کابل، اکثر ولایت‌های کشور و نیز شهرواندان افغانستان در خارج از کشور را بر انگیخت.

این اعتراض به این دلیل صورت گرفت که مطابق بررسی‌های شرکت فیشنر انتقال این خط برق از مسیر بامیان مطمئن و به نفع افغانستان ارزیابی شده بود.

شورای عالی مردمی برای دادخواهی انتقال خط برق 500 کیلوولت ترکمستان  از مسیر بامیان، این تصمیم حکومت را تبعیض آمیز و نقض انکشاف متوازن می‌داند و نیز انتقاد دارد که حکومت با انتقال خط برق 220 کیلوولت از دوشی به بامیان با آن‌که ادعا کرده بود که اگر  خط برق 500 کیلوولت از بامیان بگذرد هزینه پروژه بیشتر می‌شود، میلیون‌ها دالر دیگر را اضافی مصرف می‌کند.

به باور اعضای این شورا اگر خط برق 500 کیلوولت ترکمستان از بامیان بگذرد نیاز  به این مصرف هنگفت نبوده و نیز در توسعه مناطق مرکزی کشور کمک بیشتر می‌کند.

این شورا تلاش دارد که اعتراض گسترده‌ تری را در مورد تصمیم حکومت که مسیر خط برق 500 کیلوولت ترکمستان را از بامیان تایید نکرده است راه اندازی نماید.

مطالب مرتبط