نگرانی‌ها در مورد آسیب پذیرشدن آتشکده زرتشت در ولایت بغلان

مقام‌های محلی ولایت بغلان می‌گویند منطقه باستانی سرخ کوتل این ولایت و راه‌های که به این منطقه منتهی می‌شود توسط طالبان ماین‌گذاری شده است.

katiba1

پس از آن سرخ کوتل توسط توسط نیروهای امنیتی از نزد طالبان دوباره تصرف شد اینک مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند که این منطقه توسط طالبان ماین‌گذاری شده است.

این منطقه  سه هفته در تصرف طالبان بود و توسط نیروهای امنیتی مجددا پس گرفته شده است.

احمد جاوید صمیم، سخنگوی واحد کماندوی ارتش کشور گفته است که گروه طالبان، سرخ کوتل و مناطق اطراف روستاهای‌های همجوار و حتی راه‌های منتهی به این منطقه را ماین‌گذاری کرده‌اند که تلاش‌ها برای پاک سازی این مناطق از سوی نیروهای امنیتی ادامه دارد.

منطقه سرخ کوتل ولایت بغلان یکی از مناطق باستانی کشور می‌باشد که موسوم به آتشکده زردشت است.

باستان شناسان فرانسوی در سال 1957 از این منطقه کتیبه‌ای را پیدا کردند که گفته می‌شود مشخص کننده تاریخ زبان مردم بلخ می‌باشد.

سید عبدالله سادات، سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان نیز در این مورد گفته است هرچند برنامه پاکسازی ماین در منطقه آغاز شده اما بیم آن می‌رود که این منطقه باستانی در جریان این عملیات آسیب ببیند.

این در حالیست که طالبان هنوز ادعا دارند که سرخ کوتل ولایت بغلان تحت تصرف آنها می باشد و راه های که به این منطقه منتهی می‌شود را  ماین گذاری کرده اند.

مطالب مرتبط