ریاست مواد نفتی: عواید این اداره نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است

 مقام ها در ریاست مواد نفتی و گاز مایع افغانستان می گویندکه با تغییر سیستم کاری این ریاست و نیز برنامه های تازه این ریاست، در آمد این اداره افزایش چشمگیری داشته است حتی در بعضی نقاط  نماینده گی های این اداره همچون آقینه ۱۰۰ درصد و  عوايد در تورغندي به تناسب سال گذشته در همين ماه ها إفزايش ٣٠٠٪‏ الي ١٠٠٠ ٪‏ داشته است.

گفته می شود ده تن از کارمندان این اداره بنابر ضرورت٬ تشخیص٬ تجربه و درجه تحصیل در راستای بهبود کاری این تصدی پیشنهاد و به اساس حکم وزیر تجارت وصنایع کشور جابجا و تبدیل گردیده است.
گفته می شود ده تن از کارمندان این اداره بنابر ضرورت٬ تشخیص٬ تجربه و درجه تحصیل در راستای بهبود کاری این تصدی پیشنهاد و به اساس حکم وزیر تجارت وصنایع کشور جابجا و تبدیل گردیده است.

 به گفته مقام های این ریاست این اداره در سال ١٣٩٤ عوايد خالص را ٢٢٩ میليون افغانی گزارش داده اند و اين مبلغ صرفا يك رقم كتابی بوده و در حسابات موجود نیست.

به گفته ولید تمیم درسه ماه گذشته فعالیت این نهاد، علاوه بر مصارف معاشات، اداری، عملیاتی و متفرقه حدود ۲۶۵ میلیون افغانی در حساب های این تصدی به شکل نقدی موجود است.

رییس جدیدتقرر یافته این اداره می افزاید: که بندر آقینه در ربع اول مالی (جدی، دلو، حوت١٣٩٤)۱۹ میليون افغانی عواید داشته و در ربع دوم (حمل، ثور، جوزا -١٣٩٥) ٤۷ میليون افغانی در آمد داشته است.

به گفته او، عایدات بندر آقینه افزایش ۲۰درصدی را نشان می دهد. همچنان رییس مواد نفتی و گاز مایع افغانستان می گوید که در آمد بندر تورغندی افزايش بيش از  ۳٠٠٪  الی ۱۰۰۰ درصد در مقايسه با سه ماه در سال گذشته را نشان مي دهد.

در گزارشات جدید این اداره آمده است که علاوه بر در آمد زایی ریاست مواد نفتی و گاز مایع افغانستان، این اداره تلاش دارد تا برگزاری کورس‌های آموزشی کارمندان این اداره را با معلومات و تکنالوژی روز آشنا سازد و همچنان در کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین المللی نیز این ریاست حضوری گسترده و سودمند دارد.

خاطر نشان باید گرد که کورس‌های آموزشی همچون کامپیوتر و برنامه‌های نرم افزاری حساب‌رسی برای بالا بردن سطح آگاهی‌های شغلی از دو ماه پیش آغاز گردیده و نتیجه بسیار خوبی در پی‌داشته است.

ریس مواد نفتی و گاز مایع افغانستان می‌گوید که نمایندگان این ریاست در مذاکرات دو روزه کابل با هیات ترکمنستانی مذاکرات خوبی داشته و هم اکنون نیز مذاکره با مقام‌های روسی برای همکاری‌های گسترده‌تر در زمینه نفت و گاز مایع افغانستان در مسکو جریان دارد.

ولید تمیم رییس عمومی تصدی مواد نفتی و گاز مایع
ولید تمیم رییس عمومی تصدی مواد نفتی و گاز مایع

او می‌گوید که پیش از این حساب‌های شرکت نفت و گاز مایع افغانستان متعدد بوده و زمینه‌های برخی سوء استفاده‌ها وجود داشت اما در دیدار او با رییس کل بانک مرکزی افغانستان، این بانک تعهد کرده است که تمامی مسایل مالی شرکت را بررسی و در راستای ایجاد حساب واحد همکاری همه جانبه داشته باشد.

رییس مواد نفتی می‌گوید که هنوز هم تصدی مواد نفتی و گاز مایع افغانستان نیاز شدیدی به اصلاحات اساسی و بنيادی دارد و با تطبیق کردن برنامه‌های مالی، حسابی و مديريتی شفاف، منابع عايداتی ظرفيت بهتر از اين را دارند که باید بیشتر شود.

گفته می‌شود تعدادی از کارمندان این اداره بنابر اصلاحات و تسريع آرایه خدمات٬ تشخیص٬ تجربه و درجه تحصیل در راستای بهبود کاری این تصدی پیشنهاد و به اساس حکم وزیر تجارت و صنایع کشور جا بجا و تبدیل گردیده است.

یک تن از مشاورین این ریاست که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری افق گفت: در اعلان کرایه‌دهی تانک‌های تیل این تصدی در سه تانک از جمله تانک‌های شاه شهید و آریانا و سرای شمالی این تصدی موفق شده که در دو ماه گذشته سه تانك تيل دولتي بطور شفاف و آزاد به داوطلبي گذاشته شود که تانك تيل شاه شهيد: قبلا ١٤٠٠٠٠ افغاني كرايه ماهوار و فعلا به ٣٨٥٠٠٠ افغاني كرايه ماهوار داده شده است.

همچنان تانك تيل آريانا قبلا ١٨٠٠٠٠ افغاني و فعلا ٢٨٠٠٠٠ افغاني كرايه ماهوار داده شده است.

این مشاور ریاست  می‌افزاید که تانك تيل سركوتل قبلا ١٤٥٠٠٠ افغاني كرايه ماهوار و فعلاً ٩٠٠٠٠٠ نه صد هزار افغاني كرايه ماهوار داده شده است و در مجموع ١١٠٠٠٠٠ يك میليون و يك صد هزار افغاني در قرارداد این سه تانك در يك ماه به درآمد این نهاد افزده شده است.

کفتنی است که تصدي مواد نفتي بيش از ١٢٨ تانك تيل را در سرتاسر كشور تحت مدیریت دارد.

آقای تمیم می‌گوید تمامی تلاش‌ها صورت می گیرد تا تصدی مواد نفتی و گاز مایع افغانستان به یک نهاد سود آور دوامدار با داشتن حضور موثر در بازار نفت کشور مبدل گردد.

آقای قاسمی یک تن از تاجران تیل در کابل به خبر گزاری افق گفت: ریاست جدید اداره مواد نفتی کشور پس از اشغال وظیفه اصلاحات و دست آوردهای خوبی داشته است و تلاش‌های زیادی را برای از بین بردن فساد و شفاف سازی در پروژه‌های تانک‌های تیل این تصدی داشته است.

خاطر نشان باید کرد که آقای ولید تمیم رییس جدید این اداره از ۲۰ دلو ۱۳۹۴ طی محفل رسمی به اساس حکم رییس جمهور افغانستان بحیث ریس عمومی مواد نفتی تقرر یافته است.

مطالب مرتبط