رییس جمهور:افغانستان و ترکیه مشترکا آثار مولانا را ثبت کنند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور٬ روز گذشته ۲۷ جوزا ۱۳۹۵ در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه در کابل اعلام کرد که افغانستان آماده است برای ثبت آثار مولوی به عنوان میراث فرهنگی مشترک دو کشور با آنکارا همکاری کند.

محمد اشرف غنی در دیدار با مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، از آمادگی کابل برای ثبت مشترک مثنوی و دیگر آثار جلا‌الدین محمد بلخی خبر داد
محمد اشرف غنی در دیدار با مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، از آمادگی کابل برای ثبت مشترک مثنوی و دیگر آثار جلا‌الدین محمد بلخی خبر داد

به گزارش افق به نقل از خبرنامه ارگ ریاست جمهوری ٬محمد اشرف غنی در دیدار با مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، از آمادگی کابل برای ثبت مشترک مثنوی و دیگر آثار جلا‌الدین محمد بلخی (مولوی) خبر داد.

در خبرنامه ارگ امده است محمد اشرف غنی به دولت ترکیه پیشنهاد کرده است که ترکیه و افغانستان برای ثبت آثار مولوی در سطح بین‌المللی و به عنوان میراث مشترک دو کشور همکاری کنند.

در دیدار اشرف غنی با چاووش ‌اوغلو همچنین بر سر گسترش مناسبات کابل ـ آنکارا در حوزه‌های مختلف، از جمله در عرصه فرهنگی گفت‌وگو شد.

ناخشنودی و اعتراض افغانستان

اظهارات رئیس جمهور افغانستان ظاهرا واکنش به خبرهایی است که به تازگی درباره توافق ایران و ترکیه برای ثبت جهانی آثار مولوی به عنوان میراث فرهنگی مشترک دو کشور انتشار یافته بود.

مقبره شاعر پارسی‌گو، جاذبه توریستی ترکیه

مطابق گزارش‌ها، نصیر احمد اندیشه، سرپرست و معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه افغانستان، ۱۹ جوزا در دیدار با پاتریشیا مک فلپس، نماینده یونسکو در کابل، ضمن ابراز نگرانی از توافق احتمالی ایران و ترکیه برای ثبت آثار مولوی به عنوان میراث فرهنگی مشترک دو کشور تاکید کرده بود که این واقعیت تاریخی که زادگاه مولوی، بلخ در افغانستان امروز قرار دارد نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش مهر وزارت امور خارجه افغانستان یک روز پس از این دیدار اعلام کرد که وزیر امور خارجه ترکیه از توافق تهران و آنکارا برای ثبت مشترک آثار مولوی اظهار بی‌اطلاعی کرده و به مسئولان دستور داده این موضوع را پیگیری ‌کنند و ملاحظات افغانستان به عنوان زادگان مولوی را در نظر بگیرند.

 

مطالب مرتبط