رییس سازمان سیا:داعش در حال اعزام نیروهای خود به غرب است

رییس سازمان سیا روز پنجشنبه ۲۷ جوزا ۱۳۹۵ در گزارشی به کنگره آمریکا گفت گروه تروریستی داعش در حال آموزش و برنامه‌ریزی برای اعزام نیروهای خود با هدف حمله در کشورهای غربی است.

رییس سازمان سیا:داعش در حال اعزام نیروهای خود به غرب است
رییس سازمان سیا:داعش در حال اعزام نیروهای خود به غرب است

به گزارش افق به نقل از آسوشیتدپرس ٬جان برنان رییس سازمان سیا در کنگره امریکا گفت: گروه  تروریستی داعش برای جبران از دست دادن مناطق تحت کنترل خود در خاورمیانه بیشتر به روش‌های جنگ چریکی متوسل خواهد شد.

اقای جان برنان افزود٬ گروه داعش در حال سازماندهی تشکیلاتی برای حمله به دشمنان غربی این گروه مثل حملات شهرهای پاریس و بروکسل است که از نظر سازمان سیا از سوی رهبران گروه داعش رهبری شده‌اند.

این مقام ارشد امریکا افزود٬تعداد زیادی از پیکارجویان غربی به این گروه پیوسته‌اند که به طور بالقوه می‌توانند به عنوان عوامل حمله در کشورهای غربی عمل کنند.

به گفته رییس سیا، گروه خلافت اسلامی» تلاش می‌کند این افراد را با پنهان کردن در میان پناهجویان و یا به روش‌های متعارف به غرب اعزام کند.

او افزود این گروه در عین حال پیروانش در کشورهای غربی را تشویق می‌کند تا به صورت مستقل و انفرادی در کشورهای خود عملیات تروریستی انجام دهند.

آقای برنان حمله به کلوب همجنسگرایان در شهر اورلاندو را عمل شنیع خشونت کور و حمله به ارزش‌های جامعه آزاد و تساهل توصیف کرد که ملت آمریکا به آن اعتقاد دارد.

رییس سیا گفت که  گروه داعش تلاش می‌کند شاخه‌های گوناگون و گروه‌های پیرو خود را در یک شبکه به هم پیوسته سازماندهی کند.

شاخه این گروه در لیبی احتمالا پیشرفته‌ترین و خطرناک‌ترین بخش از این تشکیلات است و داعش با تقویت این شاخه قصد دارد از آن برای حملات در منطقه و در کشورهای اروپایی استفاده کند.

به گفته او، شاخه گروه داعش در سینا به فعال‌ترین و نیرومند‌ترین گروه تروریستی در مصر بدل شده و علاوه بر ارتش مصر و اهداف دولتی به اهداف خارجی و جهانگردان نیز حمله می‌کند که نمونه برجسته آن سرنگون کردن یک هواپیمای مسافربری روسی در اکتبر سال گذشته بود.

جان برنان افزود برخی از شاخه‌های دیگر این گروه نتوانسته‌اند رشد کنند. «یک نمونه آن شاخه یمنی این گروه است که دچار انشعاب و تفرقه است و شاخه افغانستان- پاکستان این گروه نیز به خاطر رقابت با گروه طالبان نتوانسته است یکپارچگی خود را حفظ کند».

به گفته او، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در مبارزه با این گروه به موفقیت‌هایی دست یافته است. این گروه بخش وسیعی از مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه را از دست داده و تعدادی از رهبران آن بر اثر حملات هوایی کشته شده‌اند.

این گروه برای جبران تلفات خود با مشکل روبرو شده چون تعدادی از پیکارجویان، این گروه را رها کرده و در دوره اخیر تعداد افرادی که برای پیوستن به این گروه به سوریه رفته‌اند، کاهش یافته است.

جان برنان افزود: «به نظر می رسد این گروه با عملی کردن آنچه که ابوبکر البغدادی دو سال پیش به عنوان برقراری خلافت اسلامی اعلام کرد فاصله زیادی دارد».

به گفته رییس سیا، امکانات مالی این گروه تضعیف شده هر چند هنوز هم از طریق روش‌هایی مثل دریافت مالیات و فروش نفت ماهانه ده‌ها میلیون دلار درآمد دارد.

او اظهار داشت: «متاسفانه با وجود همه پیشرفت‌های ما در مبارزه با این گروه در جبهه‌های نبرد و یا در عرصه مالی هنوز نتوانسته‌ایم قابلیت‌های تروریستی این گروه و گسترش جهانی آن را تضعیف کنیم. در واقع همزمان با تشدید فشار بر این گروه آنها برای تداوم رهبری خود بر تروریسم بین‌المللی تلاش خواهند کرد حملات تروریستی را در سراسر جهان افزایش دهند».

سناتور ریچارد بور، رییس کمیته امور امنیتی مجلس سنا، نیز گفت با وجود تمام پیشرفت‌ها در مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» اکنون گستره عملیات تروریستی آن آمریکا را نیز در بر می‌گیرد.

او افزود: «نباید این خطر را دست کم گرفت. زمان آن فرار رسیده که ملت آمریکا بداند برای رفع این تهدید و تضمين امنیت ملت ما فقط یک راه وجود دارد و آن نابود کردن گروه خلافت اسلامی است».

مطالب مرتبط