کشته شدن یک نماینده مجلس انگلستان به ضرب چاقو

 جو کاکس نماینده  زن حزب کارگر مجلس عوام  انگلستان بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۷ جوزا ۱۳۹۵ با ضرب چاقو و تیراندازی کشته شد.

کشته شدن یک نماینده مجلس انکلستان به ضرب چاقو
کشته شدن یک نماینده مجلس انکلستان به ضرب چاقو

به گزارش افق، پلیس انگلستان اعلام کرد خانم جو کاکس ۴۱ ساله بعد از ظهر روز پنجشنبه در برابر کتابخانه بریستال، در یورکشایر غربی در۳۰۰ کیلومتری لندن هدف تیراندازی و حمله با چاقو قرار گرفته و براثر جراحات وارده در بیمارستان لیدز درگذشته است.

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده جو کاکس گفت: مرگ این نماینده متعهد پارلمان، یک‌ تراژدی شمرده می شود.
در همین حال ‘ترزا می’ وزیر امور داخله انگلستان نیز در اظهاراتی از جو کاکس به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و درخشان‌ترین نمایندگان مجلس نام برد و گفت تمام جزییات مربوط به حمله صورت گرفته علیه این نماینده مجلس عوام هنوز روشن نشده است.
وی گفت: تا قبل از اینکه تمامی حقایق مربوط به این مساله روشن شود، از اظهار نظر بیشتر خودداری خواهم کرد.
وزیر امور داخله انگلستان همچنین از متوقف شدن فعالیت کارزارهای تبلیغاتی حامی و مخالف برگزیت به دنبال این رویداد استقبال کرد.
جرمی کوربین’ رهبر حزب کارگر نیز عصر روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت که این حزب و کل انگلیس به دلیل ‘قتل وحشتناک خانم ‘جو کاکس’ دچار شوک شده است.
کوربین در این بیانیه‌ تصریح کرد: جو کاکس قبل از اینکه در سال گذشته میلادی از حوزه انتخابیه ‘باتلی و اسپن ‘ وارد مجلس عوام شد، تلاش زیادی در زمینهٔ خدمات عمومی و کمک به جامعه انسانی و حقوق بشر از طریق همکاری با موسسه خیریه اکسفام ، صندوق ضد برده‌داری و صندوق آزادی، به عمل ‌آورده بود.
وی افزود: جو کاکس که یک نماینده جدی پارلمان شمرده می‌شد، در حالی کشته شد که در حال انجام وظایف نمایندگی‌اش بود و این ‌یک موضوع مهم برای ما شمرده می‌شود.
خانم کاکس که صاحب دو فرزند است، عضو حزب کارگر بوده و در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ میلادی موفق به کسب کرسی در مجلس عوام شد.
کاکس که در یورکشایر غربی متولد شده قبل از ورود به مجلس عوام به عنوان یکی از مدیران موسسه ‘آکسفام ‘،فعالیت می‌کرده است.
این نماینده حزب کارگر بعد از ورود به مجلس عوام نیز ریاست گروه فراحزبی پارلمانی دوستان سوریه برعهده داشت و از مخالفان مداخله نظامی در این کشور شمرده می شد.
خانم کاکس همچنین از جمله نمایندگانی در مجلس عوام بود که به دلایل بشردوستانه خواهان پذیرفتن پناهجویان سوری در انگلیس بود.
وی همچنین یکی از ۳۶نماینده‌ای بود که از نامزدی جرمی کوربین، رهبر فعلی حزب کارگر برای شرکت در رقابت‌های رهبری حزب در سال گذشته حمایت کرده بود.
در همین حال حمله به خانم کاکس در حالی صورت می گیرد که تنها یک هفته به برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده است.
حزب کارگر رسما از ادامه حضور انگلستان در اتحادیه اروپا حمایت می کند.
کارزارهای تبلیغاتی موافق و مخالف ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا، به دنبال این حمله فعالیت های خود را متوقف کرده‌اند.
پلیس انگلیس تایید کرده که یک مرد ۵۲ ساله در ارتباط با حادثه تیراندازی دستگیر شده است.
در همین حال گزارش های منتشر شده ، حاکی از گرایش و یا وابستگی ضارب به یک گروه دست راستی افراط گرا است.
مقامات پلیس انگلستان تاکنون ادعای مطرح شده در ارتباط با گرایش فرد مظنون دستگیر شده به گروه ‘ فرست بریتانیا ‘ تایید نکرده است.

مطالب مرتبط