تنش های مرزی افغانستان و پاکستان، آتشی که زیر خاکستر پنهان است

دیورند از دیرگاه نقطه عطف اختلافات میان افغانستان و پاکستان شمرده می شود. مقامات دو کشور هر از گاهی در مورد مرزجنجالی دیورند اظهار نظرهایی می‌کنند که ظاهرا جدی به نظر نمی رسد و بیشتر خوراکی است برای رسانه ها تا تفاهم و حل این بلاتکلیفی که دو کشور را درگیر خود کرده است.

طور خم شهرک مرزی که دستگاه دیپلوماسی افغانستان و پاکستان را به چالش کشیده است
طور خم شهرک مرزی که دستگاه دیپلوماسی افغانستان و پاکستان را به چالش کشیده است

به گزارش افق ٬در چند روز گذشته درگیری های ممتد میان نظامیان افغان و پاکستان در شهرک مرزی تورخم، توجه همه را به‌خود جلب کرده است.رسانه ها از این منطقه مرزی گزارش داده اند که در آخرین مورد از سلسله درگیری ها، از نیمه های شب گذشته وضعیت به‌گونه‌ی عادی و آرام است.

روز گذشته یعنی چهارشنبه، سفیر افغانستان در اسلام آباد اعلام کرده که دو کشور بر سر برقراری آتش بس در نقطه مرزی تورخم به توافق دست یافته اند. عمر زاخیلوال، در صفحه فیسوک‌اش نوشته است:” با نمایندگان نیروهای امنیتی پاکستان سخنانم را کوتاه کردم که در مرحله نخُست آتش بس.”

زاخیلوال در ادامه افزوده که برای حل مشکلات پیش آمده مقامات بلند پایه دو کشور باهم به تماس شوند و یک هیات بلند پایه را برای حل این بحران تعیین کنند و پاکستان نیز ساخت تاسیسات مرزی را در تورخم متوقف کند.

دو روز قبل امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی کشور در صفحه فیسیوک اش نوشته بود که سفیر افغانستان در اسلام آباد با مقام های پاکستانی بر سر ایجاد و ساخت دروازه مرزی پاکستان توافق کرده است. ادعایی که از سوی عمر زاخیلوال سفیر افغانستان به شدت رد شد و زاخیلوال به صراحت گفت که افغانستان در زمینه ساخت تاسیسات در منطقه مرزی دو کشور، هیچ توافقی با مقامات پاکستانی نه‌کرده و در همین زمینه هم به مقامات پاکستان پیام فرستاده است.

آقای زاخیلوال افزوده که او، به جانب پاکستانی خاطر نشان کرده که اگر ساخت تاسیسات این کشور در تورخم متوقف نشود موضوع جنگ تورخم عام شده و مسئولیت آینده ناگوار این جنگ بر دوش اسلام آباد خواهد بود.

منابع دولت افغانستان شامگاه روز یکشنبه از درگیری بین مرزبانان دو کشور در گذرگاه تورخم خبر دادند و شامگاه روز سه‌شنبه نیز رسانه‌های محلی گزارش‌هایی را از درگیری شدید دو طرف منتشر کردند.

پس از آرام شدن اوضاع در تورخم گزارش ها حاکی از آن است که هیچ‌گونه رفت‌و آمد در تورخم جریان ندارد. در درگیری های چند روز گذشته در تورخم سه مرزبان افغان کشته و 11 تن دیگر زخمی شده اند. آن طرف نیز شماری از نظامیان پاکستانی کشته اند که در راس شان میجر جواد، از هزاره های پاکستان قرار داد که توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. دیروز هم گزارش شده که پس از درگیری ها در تورخم دوطرف نیروهای نظامی خود را افزایش داده اند که این خود اصرار و پافشاری طرفین خصوصا طرف پاکستانی بر ادامه جنگ را نشان می‌دهد.

دیروز هم ارگ ریاست جمهوری با فرماندهان و سران جهادی در مورد درگیری های تورخم جلسه فوق العاده تشکیل داده که در این جلسه روی دفاع مشروع و نیز حل این معضل از راه گفتگو تاکید شده است. هر چند مقامات برحال و پیشین حکومت در اظهار نظرهایی جداگانه و گاهی تند از پاکستان، این کشور را به تجاوز به خاک افغانستان متهم کرده اند و از حکومت وحدت ملی خواسته اند تا نیروی بیشتری را برای این جنگ به تورخم بفرستد.2074986

مجلس نمایندگان افغانستان نیز طی اعلامیه‌ای که در روز چهارشنبه 26 جوزا آن را به رسانه ها فرستاده است از تمام همکاران بین المللی افغانستان به‌صورت خیلی جدی خواسته تا مطابق به اسناد همکاری ها و توافقنامه‌های امنیتی با کابل عمل کرده و از تمامیت ارضی افغانستان دفاع کنند.

مجلس نمایندگان به‌صورت مستقیم از کشور خاصی نام نه‌برده است اما دولت افغانستان با آمریکا موافقتنامه همکاری های امنیتی امضا کرده که در آن دولت امریکا مکلف است تا در صورت حمله و تجاوز کشور سوم به افغانستان از این کشور حمایت نظامی کند.

در بخشی از اعلامیه مجلس نمایندگان، وکلای پارلمان ضمن محکوم کردن آتشباری نظامیان افغانستانی در خطوط مرزی بین دو کشور در تورخم، از وزارت خارجه کشور خواسته شده تا تنش‌های مرزی موجود را از طریق گفتگو و دیپلماسی نظر به حفظ منافع ملی و منطقه‌ای حل و فصل کنند.

گفته های اخیر در مورد راه حل سیاسی سنجیدن از آدرس وزارت خارجه کشور در حالی مطرح می‌شود که بنیاد گفتگوها از طریق دیپلماسی بین این دو کشور پُر تنش، امری ناممکن و در خوشبینانه ترین اظهار نظر دشوار به نظر می رسد و لارم است که دو طرف برای حل اساسی مشکلات مرزی شان، دست به یک اقدام جدی بزنند و نگذارند که این مساله به عنوان آتشی زیر خاکستر باقی بماند.

کارشناسان افغان به این باورند که پاکستان در طول سال‌های گذشته در صدد برهم زدن امنیت داخلی افغانستان وایجاد تنش بین گروه های مسلح مخالف با دولت افغانستان بوده و شماری نیز بر این باورند که دولت افغانستان یکبار برای همیشه باید مساله خط دیورند را با پاکستان حل کند.

اگرچه تاکنون هیچ یک از مقام های دولتی افغانستان خط دیورند را به شکل رسمی بعنوان مرز میان دو کشور نپذیرفته اند و این امر می تواند دشواری های کابل و اسلام آباد را زیاد تر سازد.

 

مطالب مرتبط