نگرانی کمیسیون حقوق بشر از قاچاق کودکان به ایران

دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات ابراز نگرانی کرده که قاچاق کودکان زیر 18 سال به ایران هنوز ادامه دارد و دولت در مورد آن بی‌توجه بوده است.

160615123408_afghanistan_human_rights_commission_logo_640x360__nocredit

سید عبدالقادر رحیمی، رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات با ابراز نگرانی در مورد قاچاق کودکان زیر 18 سال به ایران گفته است بارها از حکومت درخواست کرده‌ایم که برای جلوگیری قاچاق کودکان به ایران اقدام نمایند اما همیشه با بی‌توجهی مسئولین مواجه شده ایم.

به گفته آقای رحیمی روزانه بیش از 20 کودک از ایران به افغانستان برگشت داده می‌شوند که این آمار خود نشانه دهنده روند قاچاق کودکان به ایران است.

وی افزوده که این کودکان از مرز هرات و نیمروز به ایران قاچاق می‌شوند.

سال گذشته نیز دفتر کمیسیون حقوق بشر در هرات اعلام کرده بود که قاچاق کودکان از افغانستان به ایران ۱۰ در صد افزایش یافته است.

کمیسیون حقوق بشر کشور می‌گوید کودکان زیر 18 سال برای کار به ایران منتقل و سپس برگردانده می‌شوند و آنها قربانی‌های اصلی قاچاق انسان هستند.

روزانه بیش از صدها کودک توسط قاچاقچیان از مرزهای هرات و نیمروز به ایران انتقال می‌شوند که در بدل این کار از آنها پول هنگفتی هم گرفته می‌شود.

گفته می‌شود این کودک در میان راه با خطرات زیادی مواجه هستند و هیچ تضمینی از سوی قاچاق‌بران داده نمی‌شود که آنها را سالم به مقصد برسانند.

این در حالیست که چندی پیش  وزارت عدلیه کشور قانون مبارزه با قاچاق انسان را برای تایید به پارلمان فرستاد.

 این قانون می‌تواند در زمینه‌ای جلوگیری از آدم ربایی و بازداشت قاچاق‌بران کمک ‌نماید.

مطالب مرتبط