افغانستان و پاکستان توافق کرده اند که مساله تورخم از راه مذاکره حل شود

سفیر افغانستان در پاکستان اعلام کرده که در مذاکراتی که با مقام‌های پاکستانی در مورد تنش در تورخم داشته توافق شده که این مساله از راه مذاکره حل شود.

hqdefault

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد دیروز اعلام کرده بود که با مقام‌های پاکستانی گفتگو می‌نماید.

 امروز گفته است که در این مذاکره توافق شده که نخست از درگیری جلوگیری شود و بعد در مورد حل مساله مذاکره شود.

سفیر افغانستان گفته است که در گفتگوی دیروز در مورد سه موضوع توافق شده است. یکی قطع درگیری، دوم؛ کاهش آمادگی نظامی دو طرح و سوم؛ گفتگو برای حل این مساله و توقف کار از جانب پاکستان در مورد ساختن دروازه.

همچنان دیروز ریاست جمهوری افغانستان نیز خبر داد که بزرگان سیاسی در جلسه مشورتی که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده شده از موضع حکومت مبنی بر حل مساله تورخم از راه مذاکره اعلام حمایت کرده اند.

اما سخنگوی اردوی پاکستان دیروز در یک کنفرانس خبری گفته است دروازه‌یی که در مرز تورخم ساخته خواهد شد 35 متر در قلمرو پاکستان می‌باشد و این به نفع هر دو کشور است و در این دروازه از ورود غیرقانونی افراد و تحرکات دیگر کنترول می‌شود.

این مقام نظامی پاکستان گفته است که در نهایت این دروازه در مرز تورخم ساخته می‌شود.

 پس از مذاکرات میان مقام‌های سیاسی هر دو کشور، قرار است امروز مرز تورخم باز شود.

درگیری میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان به روز یک شنبه درحالی پیش آمد که نظامیان پاکستان کار ساخت یک دروازه امنیتی را شروع کردند و پس از ممانعت توسط نیروهای سرحدی افغانستان درگیری به وجود آمد و از آن روز تا دیروز چهارشنبه سه بار دیگری صورت گرفت.

در این درگیری‌ها تاکنون سه سرباز پولیس سرحدی افغانستان و چندین سرباز پاکستانی به شمول یک افسر آن کشور کشته شده اند و تعدادی از نظامیان دو طرف زخمی گردیده اند.

مطالب مرتبط