ترکمنستان سیاست درهای باز اقتصادی خویش بر روی افغانستان را اعلام کرد

ششمین اجلاس مشترک کمیسون های اقتصادی و تجاری میان کشورهای افغانستان و ترکمنستان پس از دو روز امروز چهارشنبه در کابل پایان یافت.
در این کنفرانس اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان بعنوان رییس کمیسیون مشترک دو کشور حضور داشت و از ترکمنستان نیز یخشی گلدی ایلیسوویچ کاکایف معاون رییس کابینه ترکمنستان در این اجلاس شرکت کرده بود.

ترکمنستان سیاست درهای باز اقتصادی خویش بر روی افغانستان را اعلام کرد
ترکمنستان سیاست درهای باز اقتصادی خویش بر روی افغانستان را اعلام کرد

هیات مشترک در دو روز کنفرانس روی موضوع همکاری های دو کشور در زمینه های گاز، مواد نفتی، برق، خط آهن، ترانسپورت بحث کردند و در این زمینه ها توافق کردند.
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان در این کنفرانس گفت که سفرهای یک سال گذشته مقامات دو کشور گام های مثبتی در راستای گسترش دو کشور بوده است.
معاون نخست وزیر ترکمنستان نیز در این نشست اعلام کرد که سیاست دروازه های باز از سوی ترکمنستان بر روی افغانستان اعلام شده است که براساس آن تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور به شدت گسترش خواهد یافت.
به گفته او، 49 شرکت افغانی در ترکمنستان ثبت شده که فعالیت می کنند و در سال گذشته بالاتر از یک میلیون تن تیل به افغانستان وارد شده است که این روند گسترش خواهد یافت.
جانب ترکمنستان متعهد شده است که خط آهن آق قینه که افغانستان را به چین و ایران وصل می کند و سود زیادی میان کشورهای مسیر دارد، را هرچه زودتر عملی کند.
همچنان ترکمنستان تعهد کرده است که در قسمت سنگ‌های افغانستان نیز با کشور همکاری کرده و از جمله سنگ های مرمر افغانستان را پالش دهد.
در نشست مشترک گفته شده که ترکمنستان صد بورسیه تحصیلی در زمینه نفت و گاز به دانشجویان افغانستان داده است که گام مهمی در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص به شمار می رود.
در این نشست قرار شده است که دو طرف تا سال 2017 روی مبناهای حقوقی قراردادهای همکاری میان دوکشور کار کرده و آن را آماده کنند.
همچنان طرفین در این نشست توافق کرده اند که روی برگزاری نمایشگاه ها و سمپوزیم های تجارتی در دو کشور، شرایط آسان برای دست یابی به تولیدات هر دو کشور به شمول مواد غذایی، معرفی سکتورهای دارای ظرفیت بیشتر برای پیشرفت تجارتی در ابعاد مختلف همکاری کنند.
همچنان در این نشست جانب ترکمنستان تعهد کرده است که برق رسانی به هرات را به مقدار 110 کیلووات عملی نماید.
ترکمنستان از جمله کشورهایی است که قرار است به کشورهای همسایه افغانستان از جمله پاکستان برق صادر کند که در مسیر این پروژه، افغانستان قرار دارد و هم اکنون با امضای پروژه بزرگ تاپی، کشورهای منطقه روی یک طرح کلان اقتصادی توافق کرده اند.
این کشور همچنان قرار است در قالب طرح توتاپ برق خویش را به پاکستان صادر کند که در این میان، افغانستان نیز از انرژی برق استفاده می کند.
در نشست ششم هیات مشترک دولتی ترکمنستان و افغانستان توافق شد که نشست بعدی این هیات، در ترکمنستان برگزار شود.

مطالب مرتبط