پارلمان: همکاران جهانی باید برای حفظ تمامیت ارضی افغانستان را یاری کنند

مجلس نمایندگان افغانستان امروز از کشورهای حمایت‌ کننده خواست که برای حفظ تمامیت ارضی، این کشور را همکاری نمایند.

160409084347_afghanistan_parliament__640x360_arg_nocredit

در اعلامیه‌ای که امروز در جلسه عمومی مجلس نمایندگان خواند شده آمده: «از همه همکاران بین‌المللی جداً می‌خواهیم تا مطابق به اسناد همکاری‌ها و توافقنامه‌های امنیتی با دولت جمهوری اسلامی افغانستان عمل نموده و ملت ما را در راه دفاع از حیثیت ملی و تمامیت ارضی حمایت همه جانبه نمایند».

در این اعلامیه هر چند نامی از کشور ها برد نشده اما هدف آن امریکاست که افغانستان با این کشور پیمان استراتژیک امنیتی را امضا نموده که در آن پیمان گفته شده هرگاه افغانستان از طرف کدام کشور و قدرت سیاسی مورد تهدید نظامی قرار گرفت این کشور حمایت می‌کند.

مجلس نمایندگان درحالی این خواست را مطرح کرده که چند روز می‌شود درگیری میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در مرز تورخم جریان دارد.

این درگیری روز یکشنبه پس از آن به وجود آمده که نظامیان پاکستان می‌خواسته اند یک تاسیس نظامی را در این منطقه ایجاد کند.

در درگیری روز یکشنبه یک سرباز افغانستان کشته و چند سرباز دیگر زخمی شدند و نیز از سربازان پاکستانی نیز چند سرباز به شمول یک افسر این کشور کشته شدند.

پس از  آن نیز تاکنون دوبار میان نظامیان دو کشور درگیری صورت گرفته است.

در پیوند به این مساله وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که افغانستان خواستار حل این مساله از راه مذاکره می‌باشد و پاکستان با اقدام اش تعهدات میان دو کشور را نقض کرده است.

همچنان عمر زاخیلول سفیر افغانستان در پاکستان امروز با رسانه‌ها گفت که در پیوند به مساله تورخم با مقام های پاکستانی مذاکره می‌نماید.

مرز تورخم اکنون به روی عبور مسافران بسته است و در هر دو طرف آن نیروهای نظامی دو کشور  را درحال تجهیز اند.

گفته می‌شود درگیری در این نقطه مرزی باعث شده که بعضی از باشندگان نزدیک این منطقه از ترس تداوم جنگ خانه‎های شان را ترک کنند.

مطالب مرتبط