قرار داد مجدد ساخت بند «بخش آباد» ولایت فراه امضا شد

قرار داد مجدد ساخت بند « بخش آباد» ولایت فراه امروز میان وزارت انرژی و آب یک شرکت ایتالیایی به نام شرکت «هایدرو آرک» به ارزش 4.5 میلیون دالر امضا شد.

قرار داد آب

در مراسمی که امروز  برای امضای این قرار در ارگ ریاست جمهوری کشور برگزار شده بود، رییس جمهور، اعضای کابینه، نمایندگان مردم و رییس شرکت «هایدرو آرک» شرکت کرده بودند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور در مورد شروع کار ساخت این بند و قرار داد مجدد آن معلومات داد و گفت :« پیش از این قرار داد ساخت این بند در سال 1392 میان یک شرکت پاکستانی و حکومت افغانستان امضا شده بود اما بخاطر نارسایی و کندی‌کار این شرکت این قرار داد چند ماه پیش از سوی کمیته تدارکات ملی فسخ شد».

عثمانی گفت اکنون قرار داد مجدد این بند  به ارزش 4.5 میلیون دالر با شرکت هایدروآرک امضا می‌شود.

پس از سخنرانی وزیر انرژی و آب و رییس شرکت یاد شده قرار داد ساخت این بند به طور رسمی امضا شد.

هزینه ساخت این بند از بودجه انکشافی دولت افغانستان پرداخته شده و قرار است تا هژده ماه دیگر تکمیل شود.

این بند 81 متر بلندی خواهد داشت و ظرفیت ذخیره آبی آن 1360 مترمکعب می‌باشد که دوبرابر بیشتر از بند سلما در هرات خواهد بود.

همچنان این بند ظرفیت تولید 27 میگاوات برق را خواهد داشت و از آب‌های ذخیره آن در حدود 104 هکتار زمین زراعتی را در ولایت فراه تحت پوشش آب‌یاری قرار خواهد داد.

این بند بر روی دریای فرارود ساخته می‌شود و کمک می‌کند این دریا در فصل‌های تابستان آب  آن نه‌خشکد و در توسعه زراعت و محیط زیست ولایت فراه کمک می‌نماید.

مطالب مرتبط