کمیسیون شکایات: در فرمان تقنینی چیزی بنام اصلاح نظام انتخاباتی نبوده است

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که در فرمان تقنینی که از سوی پارلمان افغانستان روز دوشنبه رد شد، چیزی بنام اصلاح نظام انتخاباتی وجود نداشته است.
نادرمحسنی سخنگوی کمیسیون شکایات امروز در یک کنفرانس خبری در کابل، تاکید کرد که در فرمان تقنینی تنها برکناری کمیشنران کمیسیون ها و تقسیم کمیسیون ها میان هواداران دو جناح، مطرح شده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی در حالی از اصلاحات در نظام انتخاباتی به عنوان یک اصل یاد می کند که دو کمیسیون فعلی انتخابات، متهم به رسوا ساختن انتخابات در افغانستان شده اند.
کمیسیون شکایات انتخاباتی در حالی از اصلاحات در نظام انتخاباتی به عنوان یک اصل یاد می کند که دو کمیسیون فعلی انتخابات، متهم به رسوا ساختن انتخابات ریاست جمهوری گذشته در افغانستان شده اند.

او تاکید کرد که کمیسیون شکایات انتخاباتی طرفدار اصلاحات قانونی در نظام انتخاباتی کشور است اما اصلاحاتی که جنبه سیاسی داشته باشد را نمی پذیرد.
او گفت:” ما اصلاحاتي را که جنبه سياسي داشته باشد و توسط كساني صورت بگيرد که در زمان خودشان چك هاي صرافي از رشوت خوري شان در دست هر كانديد وجود داشت را قبول نداريم. و آن را به صلاح كشور نمي دانيم.”
به گفته آقای محسنی اصلاحات در نظام انتخاباتی باید از طریق مکانیسمی که در قانون پیش بینی شده صورت گیرد نه در پس خانه های دفتر یکی از بزرگواران و یا کمیسیون سیاسی و فرمایشی.
کمیسیون شکایات انتخاباتی در حالی از اصلاحات در نظام انتخاباتی به عنوان یک اصل یاد می کند که دو کمیسیون فعلی انتخابات، متهم به رسوا ساختن انتخابات در افغانستان شده اند.
در انتخابات گذشته ریاست جمهوری که از آن به عنوان طولانی ترین انتخابات در سطح جهان یاد شد، به باور شماری از ناظران تقلبات گسترده ای صورت گرفت که هردو کمیسیون انتخاباتی مجری این رسوایی ها خوانده شده اند.
با این حال، نادر محسنی می گوید که اصلاح نظام انتخاباتی تنها از مجرای دو کمیسیون کنونی و موافقت ولسی جرگه افغانستان امکان پذیر خواهد بود.
محسنی می گوید که فرمان تقنینی که از سوی پارلمان رد شده است، تنها زمينه مداخله هرچه بيشتر خارجي ها را در پروسه ملي انتخابات فراهم مي ساخت که به گفته او، هدف از اينكار فقط و فقط جابجا ساختن افراد متعلق به جناحهاي حكومتي به جاي كميشنران فعلي بود تا در آينده پارلمان را هم بين خود تقسيم كنند نه اصلاح نظان انتخاباتي.
کمیسیون شکایات انتخاباتی از پارلمان افغانستان بخاطر رد فرمان تقنینی ریاست جمهوری تقدیر کرده است.

مطالب مرتبط