هفت کشور صنعتی جهان نشست “جی8” در روسیه را تحریم کردند

به گزارش افق به نقل از  رادیو دویچه  وله هفت کشور مهم صنعتی در واکنش به الحاق شبه جزیره کریمیا به روسیه، کنفرانس برنامه ریزی شده “جی8” در شهر سوچی روسیه را لغو کردند.

مسکو با خونسردی به این تصمیم واکنش نشان داد.

نمایندگان کشورهای غربی طی اعلامیه ای گفتند که به عوض برگزاری کنفرانس “جی 8″، قرار است در ماه جون کنفرانس “جی 7” بدون حضور روسیه، در بروکسل برگزار شود. سران هفت کشور صنعتی، ایالات متحده امریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، جاپان و کانادا در شهر دنهاگ هالند گرد هم آمده اند تا درباره امنیت اتومی مشوره کنند.

قرار بود که کنفرانس بعدی “جی 8” در آغاز ماه جون در شهر سوچی روسیه، محل بازی های المپیک زمستانی برگزار شود. غرب آمادگی ها برای برگزاری آن را اندکی بعد از عملیات نظامی روسیه در کریمیا خاتمه داد.

لغو این نشست غیرمترقبه نبود. روسیه در سال 1998 به گروه هفت کشور صنعتی پذیرفته شد که از آن به بعد به نام گروه “جی 8” یاد می شود. در اعلامیه هفت کشور صنعتی آمده که «این گروه به دلیل باورمندی ها و مسئولیت های مشترک گردهم آمدند. شیوه عمل روسیه در هفته های گذشته قابل قبول نیست. به این دلیل ما شرکت در کنفرانس “جی 8” را رد می کنیم تا این که روسیه سیاست اش را تغییر دهد و فضا بار دیگر برای یک بحث بامعنای “جی 8” آماده شود.»

گروه “جی 7” اشغال کریمیا توسط روسیه را محکوم و مسکو را به تخطی از حقوق معتبر بین المللی متهم کرد. غرب همه پرسی کریمیا و الحاق آن به روسیه را به رسمیت نشناخته است. گروه “جی 7” در اعلامیه خود تاکید کرده است که تدابیر جزایی علیه روسیه را تشدید می کند که این تحریم ها پیامدهای مهم برای اقتصاد روسیه خواهد داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با وضاحت علیه تصمیم گروه “جی 7” واکنش نشان داد و به خبرنگاران در دنهاگ گفت: «اگر شرکای غربی ما به این باور هستند که “جی 8” به حیات خود ادامه داده است، در این صورت ما خود را به آ« وابسته نمی کنیم. “جی 8” یک گروه غیررسمی است، برای آن کارت عضویت وجود ندارد، پس نمی توان هیچ کسی را از آن خارج کرد.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «حالا در باره همه مسایل مهم در گروه “جی 20″ بحث می شود”. گروه “جی 20” شامل مهمترین کشورهای صنعتی و کشورهای نوخاسته صنعتی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهمور روسیه در مسکو با خونسردی در برابر فعالیت های “جی 7” واکنش نشان داد. او برای نشان دادن این خونسردی، یک حساب بانکی را در بانک “روسیا” باز کرد که شامل تحریم های ایالات متحده امریکا است.

براساس گزارش خبرگزاری انترفکس، دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین گفت: «معاش رئیس جمهور از ماه آینده به بعد به این حساب بانکی حواله خواهد شد.» سهامدار اصلی این بانک جوری کوالچوک است که گفته می شود روابط نزدیک با رئیس جمهور دارد.

مطالب مرتبط