شورای عالی اقتصادی کشور طرح پنج‌ساله افزایش تولید زعفران را تصویب‌ کرد

وزارت مالیه کشور اعلام کرده است که شورای عالی اقتصادی طرح ملی 5 ساله افزایش تولیدات زعفران کشور را  به تصویب رسانده است.

eri3

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه کشور  با اعلام این خبر گفته ریاست جمهوری به وزرات زراعت دستور داده است که مشکلات فرا روی این پروژه را تشخیص دهد.

قرار است بر اساس این پروژه تا 5 سال آینده تولید زعفران در کشور از ۳.۵  تن به 14 تن افزایش یابد و در آمد آن از ۴.۵میلیون دلار  به ۲۰۰میلیون دالر برسد.

 وزرات زاعت کشور برای عملی شدن این پروژه سه برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را طرح ریزی کرده و همچنان یک تیم مشخص را برای ایجاد و تطبیق این پروژه را تشکیل خواهد داده است.

در همین حال در خبر نامه‌ی که از سوی ریاست جمهوری منتشر شده است در آن گفته شده است که  با تصویب این طرح باید کمیته‌ی ایجاد شود که روی تولید، ترویج و بازار یابی زعفران افغانستان به صورت همه جانبه کار شود.

در این خبر نامه رییس جمهوری گفته است برای بازاریابی زعفران افغانستان در جهان باید طرح  واضح تبلیغاتی ایجاد شود. وی افزود چین و امارت متحده عربی به زعفران افغانستان علاقه مند هستند و مایل اند که برای بازاریابی و رونق تجارت  زغفران افغانستان، در آن کشور ها بازار ایجاد کنند.

رییس جمهور گفته زعفران کشور می تواند تصویر افغانستان را درسطح جهان تغییر دهد و برای توسعه این تجارت به زمانی بیشتری نیاز است.

همچنان آقای غنی دستور داده است که برای جلوگیری از تقلب زعفران افغانستان باید روی بسته‌های آن مارک نصب شود.

هر کیلو زعفران در کشور در حدود دو هزار دالر به فروش می رسد.

صادرات زعفران افغانستان تا اکنون به کشور های عربی و آلمان انجام می‌شود که قیمت هرکیلوی آن 120 هزار افغانی است.

 وزارت زراعت کشور اعلام کرده بود که سال گذشته ۲۲ ولایت زعفران کشت شده و ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که افغانستان ظرفیت تولید ۷۰ تن زعفران را دارا می‌باشد.

مطالب مرتبط