بامیانی‌ها باردیگر نسبت به تغییر خط برق 500 کیلوولت ترکمنستان تظاهرات کردند

باشندگان ولایت بامیان بار دیگر در مورد انتقال نیافتن خط برق 500 کیلوولت ترکمستان از بامیان که قرار داد اجرایی آن از سالنگ به امضا رسیده تظاهرات نمودند.

13432262_1035657856528729_1246868213107677912_n

صدها باشنده ولایت بامیان صبح امروز با راهپیمایی در مرکز این ولایت گردهم آمدند و در چوک هریکین اعتراض شان را نسبت به تصویب و امضای انتقال  خط برق 500 کیلوولت غیر از بامیان نشان دادند.

در قطعنامه این تظاهرات باشندگان بامیان هشدار داده اند در صورتی که دولت مسیر خط انتقال برق را از  بامیان انجام ندهد، تظاهرات دومدار را  راه اندازی خواهند کرد.

رییس جمهور پس از برگزاری اعتراض‌های گسترده در مورد عدم انتقال خط برق از مسیر بامیان در کابل یک کمیسیون را دایر کرد و این کمیسیون بر فیصله گذشته کابینه در مورد انتقال خط برق از مسیر سالنگ صحه گذاشت.

این کمیسیون نتایج کار خویش را برای حل مشکل برق ولایت بامیان پیشنهاد کرده که خط برق 300 میگاوات به بامیان انتقال داده شود و برای حل مشکل بی‌برقی مناطق مرکزی دولت باید برنامه تامین برق در این مناطق تا پنج سال دیگر تکمیل کند که این برنامه از ماه سرطان شروع می‌شود.

این فیصله کمیسیون از طرف جنبش روشنایی و مردم مناطق مرکزی استقبال نشد.

جنبش روشنایی در هفته گذشته اعلام کرد که هرگز فیصله کمیسیون و تایید دوباره انتقال خط برق 500 کیلوولت ترکمستان غیر از مسیر بامیان را نمی پذیرد و برای تغییر این تصمیم هماهنگی هایی را در ماه رمضان برای برگزاری اعتراض نامحدود راه اندازی می‌کند که این تظاهرات گسترده و دوامدار در داخل و خارج از کشور برگزار خواهد شد.

جنبش روشنایی این برنامه‌ خویش را از شروع اولین روزهای ماه رمضان آغاز کرده است.

این در حالی است که محمد محقق و سرور دانش که پیش از این خواهان انتقال خط برق از مسیربامیان بودند موضع شان را تغییر داده و فیصله کمیسیون را تایید نموده است.

در جلسه گذشته کابینه به طور رسمی قرار داد انتقال خط برق 500 کیلوولت ترکمستان که به «توتا»  شهرت دارد از مسیر غیر از ولایت بامیان با هزینه 119 میلیون دالر امریکایی به امضا رسید.

مطالب مرتبط