نشست وزرای دفاع روسیه، ایران و سوریه در پایتخت ایران برگزار شد

وزرای دفاع روسیه، سوریه و ایران در تهران  راه‌های مبارزه با تروریسم، جلوگیری از پیشروی تروریست‌ها و سوء استفاده آنان از توافق “توقف اقدامات خصمانه” را بررسی و جدول زمانی را برای عملیات‌های آینده وضع کردند. 599640_214
به گزارش افق ٬فهد جاسم الفریج، حسین دهقان و سرگئی شویگو وزرای دفاع سوریه، ایران و روسیه در تهران نشست سه جانبه‌ای را برگزار و مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم و راه‌های برقراری امنیت و ثبات در سوریه را بررسی کردند.
برداشتن گام‌های عملی برای مقابله با تروریسم و مبارزه با گروه‌های مسلح حتی در مناطق نفوذ گروه‌هایی که واشنگتن آنان را میانه‌ رو می داند. برای عملی کردن این تصمیم جدول زمانی معینی وضع شد که همپیمانان دمشق به آن پایبند هستند و در مراحل نخست در شمال سوریه بر اساس آن عمل خواهد شد.
برخی از منابع آگاه نیز اعلام کردند تحرکات نظامی این محور، در مرزهای ترکیه صورت خواهد گرفت تا مسیر امدارسانی تروریست‌ها متوقف و در نتیجه پیشروی آنان در همه محور متوقف شود و آنان را مجبور کنند که در حلب به ویژه ریف جنوبی آن باقی بمانند.
به موازات اقدامات نظامی، فشار سیاسی و دیپلماتیک نیز صورت خواهد گرفت و پیام‌هایی به حامیان تروریست‌ها ارسال خواهد شد. این مسئله نیز بر عهده روسیه است تا از طریق آمریکا این پیام را به ترکیه، عربستان و سایر کشورهای حامی تروریسم برسانند مبنی بر اینکه باید حمایت نظامی از تروریست‌ها را متوقف کرده و به سوی راهکار سیاسی حرکت کنند. این مسئله نیز با فعال کردن اقدام نظامی صورت خواهد گرفت. در صورتی که کمک به تروریست‌ها ادامه پیدا کند همه گروه‌های مسلح هدف خواهند گرفت و آتش‌بس عملا منتفی خواهد شد.
به هر حال، جدول زمانی که در این نشست مورد توافق قرار گرفت و بسیاری از آن محرمانه است و در درون اتاقهای عملیات مبارزه با تروریسم باقی خواهد ماند از آغاز مرحله تازه‌ای از برخورد نظامی با بحران سوریه حکایت دارد؛ برخوردی که مبنی بر حملات دقیق و انتخاب اهداف راهبردی است که می‌تواند تحرکات تروریستها را فلج کند و حامیان آنان را پای میز مذاکره نشانده و از آنان امتیاز بگیرد.

مطالب مرتبط