اعتراض افغانستان به توافق ایران و ترکیه برای ثبت مثنوی مولانا در یونسکو

افغانستان به توافق ایران و ترکیه مبنی بر ثبت مثنوی مولانا به عنوان میراث مشترک فرهنگی این دو کشور در یونسکو اعتراض کرده است.

masnavi

معاون وزارت خارجه کشور در دیدار با نماینده یونسکو در افغانستان گفته زادگاه مولانا جلال الدین بلخی در بلخ افغانستان است نباید این دو کشور مثنوی مولانا را تنها میراث فرهنگی خود بخواند.

نصیر احمد اندیشه، سرپرست، معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه کشور در این دیدار از خانم پتریشیا مک فلپس نماینده یونسکو در افغانستان خواسته است که این موضوع را با مرکز سازمان یونسکو در جریان بگذارد.

آقای اندیشه با ابراز نگرانی از این اقدام ایران و ترکیه گفته است اگر قرار باشد که این آثار ادبی در یونسکو ثبت گردد نباید نام افغانستان و بلخ که زادگاه این شاعر فرهیخته می‌باشد فراموش شود.

براساس خبرنامه وزارت امور خارجه افغانستان نماینده یونسکو در افغانستان اطمینان داده که نگرانی  دولت افغانستان را  به یونسکو گزارش خواهد داد.

این در حالیست ایران با ترکیه در مورد ثبت مثنوی مولانا به عنوان میراث فرهنگی شان به توافق رسیده‌اند.

در این مورد شاعران و نویسندگان کشور نیز اعتراض کرده اند و  گفته اند که نباید ایران و ترکیه درپی این باشد که مثنوی را تنها میراث فرهنگی خود به ثبت برساند و این کتاب میراث فرهنگی جهانی است.

مطالب مرتبط