حامد کرزی زنگ سال جدید تعلیمی ۱۳۹۳ را نواخت تا ۱۱ میلیون پانصد هزار متعلم به مکتب برود

سال تحصیلی جدید افغانستان با نواختن زنگ مکتب توسط «حامد کرزی» رییس جمهور افغانستان روز شنبه در کشور آغاز شد تا 11 میلیون و پانصد هزار متعلم افغان در کلاس های درس در کشور حاضر شوند.

به گزارش افق حامد کرزی روز شنبه در مراسم آغاز ساز تحصیلی با تاکید بر لزوم کسب علم و دانش توسط متعلمین و محصلان افغان گفت: جنگ کنونی در جهان جنگ علمی است.

کرزی گفت: با آموختن علم و دانش، می توان به ثروت و آبادانی کشور دست یافت.

رییس جمهور حامد کرزی در ادامه به جوانان افغان در خارج از کشور نیز توصیه کرد با کسب علم و دانش در مسیر پیشرفت کشو افغانستان گام بردارند و افغانستان را آباد کنند.

کرزی در ادامه با محکوم کردن حمله دو روز گذشته چهار تن از نیروهای طالبان به هتل کابل سرینا که به کشته شدن 9 تن از جمله خبرنگار افغان به همراه همسر و دو فرزند خردسالش انجامید گفت: دو کودک که در آستانه رفتن به مکتب بودند را از دست دادیم.

کرزی شمار متعلمین افغان را درسال تحصیلی جدید افغانستان یازده میلیون و 500 هزار نفر اعلام و از اینکه حدود یک میلیون و سیصد هزار کودک واجد شرایط تحصیل از رفتن به مدرسه بازمانده اند، ابراز تاسف کرد.

مهمترین عامل بازدارنده یک میلیون و سیصد هزار کودک برای حضور در کلاس های درس در افغانستان ناامنی در برخی مناطق اعلام شده است.

دوصد و بیست هزار معلم در مکاتب  افغانستان کار تعلیم و تربیت متعلمین افغان را بر عهده دارند.

ˈ فاروق وردک ˈ وزیر معارف  افغانستان نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارش سالانه از عملکرد وزارت معارف کشور، از همکاری برخی کشورها از جمله  ایران قدردانی کرد.

مطالب مرتبط