هلمند؛ رویای طولانی رهایی از چنگال سوداگران مرگ

ولایت هلمند در جنوب افغانستان بیشتر با جنگ، تریاک و ترور شناخته شده تا آبادانی و حکومتداری خوب و دموکراسی؛ سالهاست که هلمند شاهد در گیری های ممتد و تلفات سنگین طالبان و نیروهای امنتی کشور است.
سقوط ولسوالی استراتژیک سنگین بدست طالبان نشانه قدرت گرفتن این گروه در جنوب محسوب می شود.حتی حضور نیروهای انگلیسی در هلمند هم نتوانست این ولایت را آرام کند.

13393267_1726355940955066_1508040793_n
ولایت هلمند در جنوب افغانستان بیشتر با جنگ، تریاک و ترور شناخته شده تا آبادانی و حکومتداری خوب و دموکراسی؛ سالهاست که هلمند شاهد در گیری های ممتد و تلفات سنگین طالبان و نیروهای امنتی کشور است.

از سوی دیگر، جنگ هلمند تنها جنگ بر سر جغرافیای این ولایت نیست بلکه آنچه انگلیسی ها را وادار کرده بود تا هلمند را از طالبان پاک کنند تریاک هلمند است که یکی از منابع در آمد خوب برای طالبان شمرده می شود.
بی سبب نیست که نبرد در این ولایت، نزدیک به 450 سرباز بریتانیایی را به کام مرگ کشانیده که در نوع خود تلفات سنگینی به شمار می رود اما انگلیسی ها این قربانی را به جان خریده اند و هنوز بی میل نیستند که در هلمند حضور نظامی شان دوباره تقویت شود.
به باور شماری از آگاهان هلمند همان نقطه استراتژیکی است که اگر سقوط کند تا دروازه های کابل نیز شورشیان می توانند وحشت و خشونت خلق کنند و به عبارتی هلمند می تواند نمادی از افغانستان باشد.
در بحبوحه نبردهای سنگین میان نیروهای امنیتی و شورشیان، محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان روز دوشنبه به این ولایت سفر کرد و با مقامات امنیتی و نیز نمایندگان مردم این ولایت آشوب زده، دیدار کرد.
آقای غنی در دیدار با بزرگان هلمند گفت که سال جاری برای نظامیان افغانستان در هلمند سال ساده ای نخواهد بود. او سال 95 را برای افغانستان و هلمندی ها سالی پرچالش خواند و با سفر به این ولایت آنهم در شرایطی که بیشتر نقاط افغانستان به شمول ولایت های شمالی و ارزگان و قندهار درگیر نبردهای سنگین میان نیروهای امنیتی و شورشیان است؛ نشان داد که وضعیت هلمند نیز برای ارگ ریاست جمهوری نگران کننده است.
رییس جمهوری افغانستان، از کسانی‌که در هلمند علیه نیروهای امنیتی کشور می جنگند بعنوان مزدوران و خود فروختگان بیگانه یاد کرد.
رییس جمهور از هلمند به عنوان مادر تمدن کشور نیز یاد کرد؛ مادر تمدنی که سالهاست از تمدن و مدنیت، سهم اش فقط جنگ است و نامش را جهانیان با تریاک گره زده اند.
او به حکومت محلی هلمند وظیفه سپرده است تا وضعیت حکومتداری در هلمند را مورد بررسی همه جانبه قرار دهند تا زمینه کار افراد متخصص و شایسته در ادارات دولتی مهیا گردد؛ امری که تاکنون در افغانستان تنها در حد شعار باقی مانده تا یک واقعیت ملموس.
سفر آقای غنی به هلمند در حالی صورت می گیرد که هلمند روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. در سال های قبل نیزهلمند نقطه اصلی در گیری‌ها در جنوب افغانستان شمرده می‌شد. سفر آقای غنی به در حالی صورت می گیرد که دامنه جنگ از جنوب کم کم برچیده شده و اکنون این شمال افغانستان است که صحنه زور آزمایی دولت و طالبان به حساب می آید.

13393326_1726355557621771_155744731_n
دیدار آقای غنی از هلمند برعلاوه بررسی اوضاع امنیتی این ولایت و گوشزد او به مقام های امینتی هلمند مبنی براینکه اوضاع امنیتی این ولایت را تحت کنترول کامل قرار دهند؛ نوید تغییرات اقتصادی را نیز با خود به همراه داشت.

دیدار آقای غنی از هلمند برعلاوه بررسی اوضاع امنیتی این ولایت و گوشزد او به مقام های امینتی هلمند مبنی براینکه اوضاع امنیتی این ولایت را تحت کنترول کامل قرار دهند؛ نوید تغییرات اقتصادی را نیز با خود به همراه داشت.
آقای غنی در این سفر گفت که بند کجکی- بندی که ظرفیت تولید برقش از بند سلما نیز بیشتر است- بازسازی می شود و در کنار آن چندین پروژه اقتصادی دیگر نیز در این ولایت احیا خواهد شد.
خبر آغاز کار پروژه بند کجکی در حالی از زبان رئیس جمهور اعلام می شود که در هفته جاری بند سلما بزرگترین بند آبی افغانستان که بزرگترین پروژه زیر بنایی افغانستان در 15 سال گذشته محسوب میشود از سوی رئیس جمهور غنی و نخست وزیر هند به بهره برداری سپرده شد.
از سوی دیگر آغاز کار بند کجکی و دیگر طرح های اقتصادی درهلمند چند گمانه دیگر را نیز تقویت می کند. اشتغال زایی در میان کسانی که سعی کردند فقط از راه جنگ و کشت تریاک پول بدست بیاورند به دولت خواهند پیوست.
حضور طالبان داخلی در جبهات جنگ علیه دولت خصوصا در جنوب کشور خود نشان دهنده میزان بالای نارضایتی این مردم از حکومت وحدت ملی است که در طول عمر این حکومت و دولت های قبلی برای احداث پروژهای زیر بنایی کار قابل توجهی نکرده است.
تشویق و تقویت مردم در همکاری با دولت خصوصا با نهادهای امنیتی کشور حیاتی و سازنده به شمار می رود و گویا ارگ نشینان کابل به تازگی به این مساله پی برده اند.
از سوی دیگر، برابری و انکشاف متوازن و رشد اقتصادی در سطح ملی روحیه همگرایی و دیگر اندیشی عمومی را در میان شهروندان کشور به خودی خود تقویت خواهد کرد. نا گفته پیداست که به همان میزان که فقر و محرومیت در هلمند و ولایت های جنوبی محسوس است به خودی خود در بامیان و دایکندی و سرپل نیز مشاهده می شود.
بدون شک آغاز به کار بند کجکی و افتتاح بند سلما در هرات خوش بینی‌ها و باور شهروندان نسبت به حکومت وحدت ملی را تقویت خواهد کرد. مردم افغانستان در هر گوشه ای که باشند انتظار این را دارند تا حکومت به معنی واقعی کلمه “ملی” باشد و به آرا و انگیزه های شهروندانی که در انتخابات حماسه خلق می کنند و نمادی از مدنیت و دموکراسی هستند احترام یکسان شوند.
با اینمه رویکرد اقتصاد محور ارگ ریاست جمهوری نسبت به مناطق آشوب زده، می تواند نوید یک طرح استراتژیک و ملی برای مقابله با بحران را به نمایش بگذارد به شرطی که این طرح تنها در جنوب خلاصه نشود و دیگر مناطق افغانستان نیز شاهد احیای طرح های اقتصادی باشند و زندگی روزمره این مردم که در حال حاضر با جنگ و نا امیدی گره خورده، به شکل ا ساسی تغییر کند.

مطالب مرتبط