مسولین امنیتی شهر کابل تدابیر امنیتی وی‍ژه نوروز در کابل را به اجرا گذاشته اند

رییس پلیس بخش مبارزه با جرایم در وزارت داخله  از تشدید تدابیر امنیتی در روزهای نوروز در کابل خبر داد و از مردم  پایتخت  خواست با خیالی آسوده به برگزاری مراسم خاص عید سعید باستانی بپردازند.

به گزارش افق ˈسید گل آغا هاشمیˈ رییس پلیس بخش مبارزه با جرایم کابل روز پنج شنبه در نشست خبری به خبرنگاران گفت: نیروهای امنیتی و پلیس تدابیر امنیتی وی‍ژة ای را برای آسایش شهروندان تدارک دیده اند و ساکنان کابل با خیالی آسوده به سفرهای نوروزی بروند و آیین های نوروزی را اجرا کنند.

رییس پلیس بخش مبارزه با جرایم کابل افزود:نیروهای امنیتی ، پلیس و اردوی ملی در نقاط مختلف پایتخت مستقرند و از امنیت شهروندان حفاظت می کنند.

هاشمی با تاکید به لزوم همکاری مردم با پلیس از شهروندان کابل خواست هرگونه موارد مشکوک را به نیروهای امنیتی و پلیس اطلاع دهند.

رییس پلیس بخش مبارزه با جرایم افغانستان در عین حال از کاهش آمار جرایم در کابل طی سال 92 خبر داد.

وزارت کار، شهدا و معلولین روز شنبه را به مناسبت عید نوروز در کشور تعطیل رسمی اعلام کرده است.
نوروز و تولد دو باره بهار در افغانستان با نام مبارک حضرت علی (ع) پیوند خورده است، زیرا مردم  معتقدند امام علی (ع) در روز اول نوروز به خلافت رسید، از این رو جشن نوروز و جشن خلافت امام علی(ع) را با شکوه خاصی گرامی می دارند.

با فرا رسیدن بهار، چشم ها همه سوی مزار شریف است. یکی از اصلی ترین جشن های نوروز در افغانستان از شهر مزار شریف در شمال کشور آغاز می شود.

به همین دلیل افغان ها از نقاط مختلف کشور و دیگر نقاط جهان از دیر باز در آغاز فصل بهار خود را به شهر مزار شریف می رسانند و در جوار بارگاه منسوب به مرقد امام علی (ع) جشن های نوروز را با برافراشتن علم در این مکان آغاز می کنند.

هر ساله همزمان با برافراشته شدن علم سخی در مزار شریف، 21 گلوله توپ نیز به رسم احترام شلیک می شود.

زیارتگاه روضه مزار شریف تا 40 شبانه روز پذیرای افغان ها است که از گوشه و کنار افغانستان و جهان خود را به مزار شریف رسانده اند.

کابل از مناطق مهم دیگری است که زیارت سخی در آن انجام می شود.

در کابل پرچم منسوب به مولا علی (ع) توسط علما، روحانیون و پهلوانان افغان در نخستین روزسال و همزمان با تحویل سال نو برافراشته شده و تا 40 روز که علم برافراشته است، مردم به زیارت سخی آمده و به نیایش و دعا می پردازند.

در این ایام کوچکترها به دیدار بزرگترها می روند و سری هم به مزار گذشتگان می زنند.

در شهر هرات در غرب افغانستان نیز مردم این شهر در روز اول سال نو به مساجد و تکایا می روند و آغاز سال نو را گرامی می دارند.

در گذشته در افغانستان، جشن نوروز با نام هایی چون «جشن نوروز»، «عید جمشیدی» و یا «نوروز سلطانی» نامیده می شد و امروزه نیز با نام هایی چون «جشن نوروز»، «نوروز باستان»، «میله گل سرخ» و «عید نوروز» نامیده می شود.

جشن گل سرخ یا میله گل سرخ یک جشن ویژه در مزار شریف است که در 40 روز اول سال و به مناسبت روییدن لاله های سرخ اجرا می شود.

این مراسم به طور همزمان با مراسمی موسوم به «جهنده علی» انجام می شود.

جشن دهقان در افغانستان نیز از دیگر آداب و رسوم و جشن هایی است که در روز اول سال اجرا می شود. کشاورزان به شهرهای بزرگ می روند و تولیدات و شیوه کار خود را به نمایش می گذارند.

جشن دهقان در کابل و برخی شهرهای بزرگ طرفداران زیادی از جمله شخصیت های بلند پایه حکومتی دارد که به تماشای این جشن می روند.

افغان ها برای جشن دهقان اهمیت زیادی قائلند زیرا 90 درصد مردم کشور کشاورز هستند و از این راه امرار معاش می کنند.

افغان ها نوروز را طبق فرهنگ و رسوم گذشتگان خود با پوشیدن لباس های نو، غذاها و خوراکی های ویژه نوروزی، مانند، هفت میوه، سبزی چلو و سمنک از مهمانان پذیرایی کرده و برای تبریک گفتن سال نو به بزرگان و بستگان به منازل خویشاوندان خود می روند و همچنین با انواع بازی ها از جمله میله گل سرخ، جشن دهقان، کشتی گیری، بزکشی، تخم مرغ جنگی جشن می گیرند.

مردم افغانستان برای غذای روزهای نوروز به ویژه شب سال نو تدارک ویژه و گسترده ای می بینند. ماهی و سبزی چلو تقریبا غذای اکثر افغان هایی است که عید نوروز را گرامی می دارند.

شمار زیادی از خانواده های افغان نیز در شب سال نو یک خروس سفید رنگ را تهیه می کنند و با ذبح آن و پخت برنج از اهل خانه پذیرایی می کنند.

معتقدند رنگ سفید صلح و خوشبختی به همراه دارد از این رو سال جدید را با رنگ سفید آغاز می کنند.

هفت میوه در سفره عید افغان ها هم جایگاه ویژه ای دارد که ایرانیان آن را هفت سین می نامند.

هفت میوه چیزی شبیه به سالاد میوه است که از کشمش، سنجد، پسته، فندق، زردآلوی خشک، گرد و یا آلو تشکیل شده است.

زنان افغان چند روز به سال نو مراسم خاصی را برای پخت سمنو برگزار می کنند. زنان افغان در طول شب در مراسم ویژه ای که از اواخر عصر آغاز و تا صبح روز بعد به طول می انجامد سمنو می پزند و شعری را با این مضمون تکرار می کنند:

«سمنک در جوش، ما کفچه زنیم، دیگران در خواب، ما دفچه زنیم!»

مردم افغانستان که چهارشنبه اول سال را نیز به دامان طبیعت می روند، در طول دو هفته اول سال حتما به مناطقی که گل ارغوان به صورت درختچه هایی در آن روییده سری می زنند و از جلوه های زیبای خداوند لذت می برند.

بزکشی هم از مسابقات و سرگرمی های سنتی و دیرینه در افغانستان است که در مراسم و جشن های مختلف از جمله نوروز برگزار می شود. این مسابقات در استان های شمالی افغانستان و کابل طرفداران زیادی دارد.

مردم هرات نیز علاوه بر چهارشنبه اول سال در روز 13 فروردین به گردش در طبیعت می پردازند و معتقدند که بدی ها را در دامان طبیعت دور می اندازند و برای سالی پربار آماده می شوند.

مطالب مرتبط