واکنش جهانی در پی مرگ اسطوره بکس جهان

مردم جهان در سوگ محمد علی کلی بوکسر افسانه ای دنیا نشسته و مراتب تسلیت شان را نسبت به درگذشت ابر مرد بوکس جهان ابراز نمودند.

واکنش جهانی در پی مرگ اسطوره بکس جهان
واکنش جهانی در پی مرگ اسطوره بکس جهان

به گزارش افق ٬محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور نیز در صحفه تویتر خود از محمد علی کلی به عنوان نماد کوشش و تلاش یاد نموده گفته است اراده وپشت کار می تواند افتخارات بزرگ را به ارمغان بیاورد.

آقای غنی نوشته روحت شاد مرد بزرگ وقهرمان همه دوره ها. حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیزدر صحفه فیس بوک خود نوشته است: با اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودم که قهرمان قبلی بوکس سنگین وزن جهان محمد علی کلی جهان فانی را وداع گفت.

محمد علی کلی از چهره های نامدار و شناخته شده ورزش بوکس بود که افتخارات بیشماری از خود به جا گذاشته است و در میان هوادارانش از محبوبیت و جایگاه خاصی برخوردار بود.

کمتر کسی خواهد بود که با نام و کارنامه های محمد علی کلی آشنایی نداشته باشد.

در اوایل حکومتداریم زمانی که محمد علی کلی در ماه مبارک رمضان به کابل آمده بود در هنگام افطار میزبانش بودم و در خلال صحبت هائیکه با او داشتم وی را شخص خوش برخورد، با متانت و در زنده گی سیاسی و اجتماعی اش صاحب روش نهایت انسانی دریافتم. نام او برای ورزشکاران و ورزش دوستان جاودانه و مرگش یک ضایعه بزرگ است.

امروز محمد علی کلی در میان ما نیست و من برای وی از بارگاه خداوند منان بهشت‌برین و برای بازمانده گانش صبر جمیل استدعا دارم.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا وهمسرش میشل اوباما نیز نیز در گفتگوی تلفنی با خانوده محمد علی مرگ وی را تسلیت گفته و ازدنیا رفتن این بوکسر افسانه ای را ضایعه بزرگ دانسته و نقش وی را در مبارزات سیاسی ستوده است.

اوباما گفت محمد علی کلی مردی است که برای مردم ما مانند نلسون ماندلا ومارتین لوترکینک مبارزه نموده، جهان را لرزاند وجهان برای همین جای بهتری است.

در خارج از آمریکا نیز بسیاری به محمد علی ادای احترام کرده‌اند. پله، چهره مشهور فوتبال برزیل و جهان، گفته است که دنیای ورزش با مرگ محمد علی خسران بزرگی دیده است.

جورج فورمن قهرمان سنگین وزن که از علی شکست خورده بود، در تویتر خود نوشته که بزرگترین عضو خود را از دست داده است. مردم در سراسر دنیا با افروختن شمع و اهدای گل به محمد علی ادای احترام کردند.

 نظرایات بعضی از بستگان علی شخصیت او را بیشتر معرفی می کند. اودسا گریدی کلی (مادر محمد علی): همیشه احساس می‌کردم که خدا محمد را خاص آفریده است، اما نمی‌دانستم خدا چرا من را برای به دنیا آوردن او انتخاب کرد.

رحمان علی (برادر محمد علی): او از من می‌خواست که به سویش سنگ پرت کنم. فکر می‌کردم دیوانه است، ولی او عقب می‌رفت و از تمام سنگ‌ها جا خالی می‌داد. من هرگز نمی‌توانستم او را بزنم. آرچی مور (بوکسور نامداری که ابتدا حریف تمرینی محمد علی و بعد رقیب او شد): زن و بچه‌های من دیوانه او بودند.

من هم دیوانه او بودم اما علی کارهایی را که من می‌گفتم نمی‌کرد. محمدعلی کلی اسطوره بکس جهان در سال ۱۹۴۲ در ایالت کنتاکی امریکا به دنیا آمده ونامش را کاسیوس مارسلوس کلی گذاشت.

پدرش تابلونویس بود. یک روز، وقتی دوازده ساله بود، به یک افسر پلیس گفت دوچرخه‌اش را دزدیده‌اند. گفت اگر دزد را پیدا کند حق اش را می دهد. آن افسر، جو مارتین، در یک باشگاه محلی به بچه‌ها بوکس یاد می‌داد. به کاسیوس هم پیشنهاد داد اگر می‌خواهد با دزد دعوا کند اول بوکس یاد بگیرد.

چیزی نگذشت که کاسیوس پا به رینگ گذاشت. جو مارتین بعدها تعریف می‌کرد که “از بیشتر بچه‌ها مصمم‌تر بود.” می‌گفت: “بچه‌ای سخت‌کوش‌تر” از او هرگز ندیده بودم. اولین بار سال ۱۹۵۴ در یک مسابقه آماتور شرکت کرد.

پنج سال بعد، بین آماتورها چهره شده بود. چندین جایزه هم برد، از جمله دستکش طلایی در سال ۱۹۵۹. سال ۱۹۶۰ در تیم بوکس آمریکا انتخاب شد. باید به المپیک رم می‌رفت. اول گفت از پرواز می‌ترسد و نمی‌رود.

نهایتا – آن‌طور که پسر جو مارتین می‌گوید – یک چترنجات دسته‌دوم خرید و هنگام پرواز پوشید. روز پنجم سپتامبر ۱۹۶۰، در مسابقه فینال، زیبینیو پیترژیکوفسکی لهستانی را شکست داد و قهرمان سنگین‌وزن المپیک شد. به آمریکا که برگشتند مثل قهرمان‌ها از او استقبال شد.

ولی وقتی از نیویورک به خانه‌اش در کنتاکی رفت، واقعیت تلخ نژادپرستی دوباره به حلقش ریخت: در رستورانی که می‌خواست غذا بخورد راهش ندادند، چون سیاه بود. خودش در زندگی‌نامه‌ای که سال ۱۹۷۵ نوشت ادعا کرد پس از آن ماجرا مدال المپیکش را دور انداخته، هرچند بعدها مشخص شد مدال را گم کرده بوده.

محمد علی کلی که سال ها از بیماری پارکنسن رنج می برد شام جمعه در سن ۷۴ سالگی در شفاخانه درگذشت. خانواده محمد علی اعلام کرده شرکت در مراسم خاکسپاری او برای عموم آزاد خواهد بوده و ما از تمام مردم دعوت می کنیم تا در مراسم خاک سپاری کلی شرکت کنند.

مراسم تدفین کلی روز جمعه آینده در زادگاهش در لویی ویل ایالت کنتاکی امریکا برگزار می شود. قرار است که در این مراسم بیل کلینتون رییس جمهور سابق امریکا ودیگر شخصیت های سیاسی و ورزشی از سراسر دنیا شرکت کنند.

آقای کلی در سال ۲۰۰۲ به عنوان سفیر صلح سازمان ملل متحد در سفری سه روزه به افغانستان آمد. او از چندین مکتب و ورزشگاه نیزدیدن کرده بود.

مطالب مرتبط