سلما؛ روایت چهل سال تلاش یک ملت برای روشنایی

رپیس جمهور غنی و مودی نخست وزیر هند طی یک برنامه رسمی بند سلما در هرات را پس از چندین دهه فراز و نشیب٬ امروز شنبه ۱۵ جوزا به بهره برداری سبردند.

آقای غنی برای خوش آمدی گویی مودی دیروز تحت تدابیر شدید امنیتی وارد هرات شد. تدابیر امنیتی شدید از چند روز بدین سو در این شهرمحسوس بود.

رپیس جمهور غنی و مودی نخست وزیر هند طی یک برنامه رسمی بند سلما در هرات را بس از چندین دهه فراز و نشیب٬ امروز شنبه ۱۵ جوزا به بهره برداری سبردند.
رپیس جمهور غنی و مودی نخست وزیر هند طی یک برنامه رسمی بند سلما در هرات را بس از چندین دهه فراز و نشیب٬ امروز شنبه ۱۵ جوزا به بهره برداری سبردند.

مودی نخست وزیر هند امروز صبح وارد هرات شد. او قبل اینکه وارد افغانستان شود در مورد برنامه هایش در هرات نوشته بود؛ اول افتتاح بند سلما که توسط کشورش احداث شده و بعد دیدار با اشرف غنی رپیس جمهور افغانستان.

دوستی هند افغانستان پیشینه زیادی دارد و بند سلما اما٬ نقط عطف این دوستی است.
طرح ریزی بند سلما در سالهای ۱۹۷۶ در زمان ریاست جمهوری ِ محمد داود خان انجام شد و کار ساخت آن آغاز شد.
اما روند ساخت بزرگترین بروژه اقتصادی کشور در سال ۱۹۸۱ بعد از حمله شوری سابق به افغانستان راکد و متوقف شد. با روی کار آمدن دولت کرزی از سال ۲۰۰۱ بدین سو بازسای این طرح بزرگ سر زبان‌ها افتاد.
رهبران هردو کشور در جریان افتتاح بند سلما که از آن بنام بند دوستی هند و افغانستان یاد می شود سخنرانی کردند. اشرف غنی افتتاح بند سلما در هرات را تجدید دوستی این دو کشور خواند و گفت ما منتظر کمک بعدی هند در عرصه بارسازی افغانستان هستیم .مودی نخست وزیر هند نیز افتتاح این بند را برای مردم افغانستان تبریک گفت و این مهم را یک گام ارزشمند برای ترقی مردم افغانستان توصیف کرد.
هند از معدود کشور هایی است که در بازسازی افغانستان گام قابل توجهی را برداشته که مسلما بر مستحکم کردن پایه دوستی این دو کشور مفید بوده است.
در سال ۲۰۰۵ هند هزینه مالی اجراء بند سلما را متقبل شد و روند ساخت آن آغاز شد.
در دسامبر سال ۲۰۱۵ دولت هند هزینه تخمینی این سد را بالغ بر ۱۷۷۵.۶۹ کرور روپیه هندی (معادل حدود ۲۹۰ میلیون دالر) را تصویب کرد.
بند سلما در ۱۵۷ کیلو متری شهر هرات احداث شده که ظرفیت تولید ۴۲ مگاوات ساعت برق را دارد.
این بند آبی دارای دریچه‌ای به عرض ۲۴ متر است.
کمک های مالی هند تنها در پروژه بند سلما خلاصه نه‌میشود؛ هند امسال ساختمان جدید پارلمان افغانستان را به بهرداری سپرد که یکی از بنا های زیبای کابل شمرده می‌شود. هزینه ساخت پارلمان جدید افغانستان بالغ بر ۲۲۰ میلیون دالر بوده که توسط کشور هند پرداخت شده است.

ساخت این پارلمان در سال ۲۰۰۵ میلادی شروع شد. این ساختمان توسط مهندسان و معماران هندی و افغان طراحی و ساخته شده و ساختمان آن مرکب از معماری هندی، افغانی و مغولی است.
براساس اعلام مقام‌های مسئول، گنبد این ساختمان بزرگترین گنبد در آسیا است.
نخست وزیر هند به علاوه کمک های یاد شده برای افغانستان ِ امروز افزود: ما تصمیم داریم که با همکاری یکدیگر از زرنج تا دلارام جاده بسازیم تا فاصله های شهرهای شما راهم کم کنیم.
آقای مودی تاکید کرد که پیشرفت و ترقی افغانستان آرزوی هر هندی است و برای بازسازی افغانستان همکاری این کشور ادامه دارد.

مطالب مرتبط