اوباما پس از بررسی‌ گزارش نیکلسون مدت‌ حضور نیروهای امریکایی را در افغانستان مشخص می‌کند

قرار است جنرال نیکلسون فرمانده عمومی نیروهای امریکایی گزارش خود را در مورد امنیت افغانستان به رییس جمهرو امریکا تقدیم کند و اوباما در مورد زمان خروج نیروهای امریکایی و یا ماندن آن تصمیم بگیرد.

n00499351-b

پس از آن که جنرال نیکولسن در دوم ماه مارچ بحیث قومندان جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان مقرر شد قرار بر این شد که یک گزارش در مورد وضعیت امنیتی در افغانستان تهیه کند که بر اساس این گزارش آمریکا تصمیم خواهد گرفت که تا چه تعداد از نیروهای خود را در افغانستان باقی بگذارد و وظیفه آنها چی باشد.

پس از تکمیل این گزارش از سوی جنرال نیکولسن انتظار می‌رود رئیس جمهور امریکا در یک فرصت کوتاه تصمیم نهایی بگیرد که چه تعداد از نیروهای کشورش در افغانستان بمانند و مسئولیت شان چه باشد.

نیروهای آمریکایی اعلام کرده اند که این گزارش تا روز یک شنبه به کاخ سفید فرستاده می‌شود و توافق براساس گزارشی صورت می‌گیرد که از سوی جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو های امریکایی در افغانستان تهیه شده و وی ماه‌ها روی آن کار کرده است.

روزنامه واشنگتن پُست در این مورد می‌نویسد:« پیش از اجلاس رهبران ناتو در پایتخت پولند، پلان امریکا نهایی خواهد شد.

از گفته‌های بارک اوباما در هفته گذشته در آمریکا چنین انتظار می‌رود که واشنگتن قصد فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان را ندارد اما رییس جمهور آمریکا گفته است که به روند آموزشی  و مشوره دهی خود به نیروهای افغان ادامه خواهند داد.

بارک اوباما گفته است : «نیروهای نظامی آمریکا واردعملیات‌های روز مره که از سوی نظامیان افغان صورت می‌گیرد نمی شود ولی با این کشور همکار خواهد بود».

ایالات متحده در حال حاضر حدود ۹۸۰۰ نظامی در افغانستان دارد و رئیس جمهور اوباما پیش از این گفته بود، تا اخیر سال ۲۰۱۶ میلادی، شمار این نظامیان به ۵۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

حضور نظامیان خارجی در افغانستان در حالی تمدید می‌شود که رهبر جدید طالبان هبت الله اعلام کرده است که تا وقتی که نظامیان خارجی در افغنستان حضور دارند طالبان به جنگ شان ادامه می‌دهند.

مطالب مرتبط