جنجال ها بر سر دخالت مقام های دولتی در نا امن کردن شمال افغانستان 

شماری از حلقات دولتی برخی چهره های مطرح حکومتی افغانستان را متهم به ایجاد نا امنی ها و اختلافات سیاسی در صفحات شمال افغانستان از جمله ولایت بلخ کرده اند.

شماری از حلقات دولتی برخی چهره های مطرح حکومتی افغانستان را متهم به ایجاد نا امنی ها و اختلافات سیاسی در صفحات شمال افغانستان از جمله ولایت بلخ کرده اند.
شماری از حلقات دولتی برخی چهره های مطرح حکومتی افغانستان را متهم به ایجاد نا امنی ها و اختلافات سیاسی در صفحات شمال افغانستان از جمله ولایت بلخ کرده اند.

براساس این ادعاها٬ جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری٬ عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ٬ حنیف اتمر مشاور امنیت ملی اشرف غنی و جمعه خان همدرد از فرماندهان حزب اسلامی حکمتیار از جمله کسانی اند که از سوی برخی حلقات متهم به ایجاد نا امنی و اختلافات در شمال کشور هستند.

روز چهارشنبه شماری از اعضای شورای ولایتی بلخ در یک کنفرانس خبری گفتند که در پشت اختلافات سیاسی اخیر در بلخ چهره هایی چون دوستم٬ اتمر و جمعه خان همدرد هستند.

دامنه اختلافات میان فرماندهان مطرح صفحات شمال از زمانی شتاب گرفته است که مدتی پیش٬ بر سر پاره کردن عکس جنرال دوستم در مزار شریف هواداران آقای دوستم و عطا محمد نور برضد همدیگر مظاهره کردند.

با این حال شماری از چهره های وابسته به این افراد در صفحات اجتماعی برضد همدیگر اتهاماتی را مطرح کرده اند.

محمد آصف مومند، وکيل شوراى ولايتى بلخ در نشست خبری روز چهارشنبه گفت که در این ولایت بی عدالتی وجود دارد و گفت که در صورتی که به وی آسیبی برسد، مسؤلیتش  با عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ خواهد بود.

وی قبلا در صفحۀ فيسبوک خود والى بلخ را مستبد عنوان کرده بود، اما مقام ولايت بلخ گفته بود که اين اظهارات به اشارۀ کسی ديگر صورت گرفته است.

دو روز قبل، شجاع الدين شجاع، معاون شوراى ولايتى بلخ و از اعضای حزب جنبش٬ در واکنش به اظهارات صلاح الدين ربانى، رئيس حزب جمعيت اسلامی و فرهاد عظيمى نمايندۀ مردم بلخ در ولسى جرگه در مورد جنبش اسلامی و جنرال دوستم، مدعی شده بودند که در این ولایت عدالت و امنیت نیست و اسلحه توزیع می شود.

تحریک از سوی حلقات سیاسی

با این حال افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ می گوید که شجاع الدین شجاع معاون شورای ولایتی و آصف مهمند عضو این شورا از سوی برخی حلقات سیاسی حمایت و تحریک می شوند.

به گفته او٬ حلقاتی که مخالف عطا محمد نور هستند تلاش می کنند تا آرامش نسبی در ولایت بلخ را برهم بزنند.

رئيس شوراى ولايتى بدون واضح ساختن این موضوع گفت :” درعقب اختلافات سياسى موجود در ولايت بلخ، جنرال عبدالرشيد دوستم، حنيف اتمر و جمعه خان همدرد دخيل اند.”

شماری دیگر از اعضای شورای ولایتی بلخ نیز می گویند که حلقاتی در پی ایجاد آشوب در شمال کشور هستند تا منافع شان را تامین کنند.

در واکنش به این اظهارات، تواب غورځنگ سخنگوى مشاور شورای امنيت ملى به پژواک گفت توقع نداشتند تا رئيس و برخى دیگر از اعضاى شوراى ولايتى بلخ اين چنين اتهامات بى اساس و غيرمنطقى را مطرح سازند.

وى افزود:” وارد کردن اتهامات بى بنياد بر حنيف اتمر و به ويژه به مقامات دولتی، به نفع کشورنيست.”

غورځنگ دخيل بودن اتمر درسقوط کندوز را شديداً رد کرد و گفت که عوامل سقوط شهرکندز به همگان هويدا است و رسانه ها درمورد آن گزارش هایی نشر کرده اند.

همچنان، گل رحمان همدرد، پسر جمعه خان همدرد والى پيشين و عضو شناخته شده حزب اسلامى نيز اتهامات وارده برپدرش را رد کرد و گفت اگر این اعضای شورای ولایتی در این زمینه اسنادی دارند، ارایه کنند.

وى با بیان این که وارد کردن چنين اتهامات بى بنياد، جنجال ها را بیشتر می سازد، مدعی شد که دربلخ به افراد غيرمسؤل سلاح توزيع مى شود و حزب اسلامی شدیدا با این کار مخالف است.

مطالب مرتبط