رییس جمهور کار بازسای قصر دارالامان را افتتاح نمود

نخستین جلسه شورای عالی توسعه و انکشاف شهری امروز به ریاست محمد اشرف غنی در قصر تاریخی دارالامان، در غرب کابل که در جنگ‌های داخلی تخریب شده است برگزار شد و شروع کار بازسازی آن را اعلام نمود.

13310465_1002178096525099_1160727920828348978_n

اشرف غنی در این نشست با اشاره به کارکردهای تجدد خواهانه امان الله گفت « امروز روز بازگشت به یک دیدگاه و آغاز نوین است» و افزود؛ در زمانی که امان الله خان این قصر را ساخت و دیدگاه جدید خویش را مطرح کرد، دیدگاه او در اکثر شهرهای غربی تازه بود، ما می‌خواهیم که دوباره به این دیدگاه رجعت نمایم.

همچنان رییس جمهور در این نشست تاکید کرد که روند شهرسازی را در کشور و شهرکابل سرعت می‌بخشد و بیان داشت که باید اسناد ملکیت‌های شهری تثبیت شود.

همچنان رییس جمهور درمورد فعالیت شورای انکشاف شهری گفت «چارچوب قانونی و دوامدار همکاری با سکتور خصوصی وجود نداشته به همین لحاظ همه خساره مند شده اند باید نوع مناسبات ما با سکتور خصوصی در این شورای جدید مطرح شود».

اشرف غنی همچنان در این نشست گفت شهرها باید  نقطه وصل تمام مردم افغانستان و نماد وحدت ملی باشد و نهادهای شهری باید در  چهارچوب مشخص در نظام شهری جا داده شود.

در پایان این نشست شروع کار بازسازی قصر دارد الامان با قطع نوار توسط اشرف غنی رییس جمهور، داکتر عبدالله رییس اجراییه و عبدالرووف ابراهیمی رییس پارلمان اعلام شد.

گفته می‌شود هزینه بازسازی این قصر 16 میلیون دالر می‌باشد و چهار سال زمان می‌برد که کار آن به اتمام برسد.

قصر دارالامان در سال‌های 1304 الی 1306 هجری خورشیدی در زمان سلطنت امان الله خان ساخته شده است. این قصر در حدود 150 اتاق کوچک و بزرگ دارد که در زمان سلطنت امان الله خان از آن به عنوان ادارت دولتی استفاده می‌شده است.

مطالب مرتبط