افزایش قیمت برق موجب کاهش تولیدات شرکت‌های تولیدی شده است

انجمن صنایع کشور اعلام کرده است که افزایش 25 درصدی قیمت برق باعث بسته شدن کارخانه های تولیدی خواهد شد.

160528095603_afghan_factory_640x360_bbc_nocredit

مسوولان انجمن صنایع کشور در یک نشستی خبری اعلان کرده اند که با افزایش قیمت برق سطح تولیدات کارخانه‌های تولیداتی کاهش یافته و امکان می‌رود که منجر به سقوط و بسته شدن این کارخانه ها شود.

اعضای این انجمن به دولت هشدار دادند که با کاهش یافتن تولیدات و بسته شدن  کارخانه‌های تولیدی سطح بیکاری در کشور افزایش می‌یابد.

شرکت برق برشنا یک ماه پیش قیمت برق وارداتی را در هر یک کیلوات 25 درصد افزایش داده بود.

پیش از آن هر کلیوات ساعت برق به قیمت دو افغانی به فروش می‌رسید که براساس تصمیم جدید به ۲.۵ افغانی افزایش یافته است.

این شرکت اعلام کرده است که افغانستان برق وارداتی را از خارج کشور به دالر خریداری می‌کند اما چون به مشترکین هزینه آن را باید به افغانی بپردازند با بالا رفتن قیمت دالر این شرکت قیمت برق را افزایش داده است.

اما این در حالی‌ست که سخی احمد پیمان رییس انجمن صنایع کشور گفته است قیمت برق تجاری برای صنعت‌گران افغانستان که از سوی دولت تعیین شده است نسبت به همه کشور های همسایه بیشتر می‌باشد.

قیمت یک کیلو وات ساعت برق برای بازرگانان افغان ۶ افغانی اعلام شده که در صورت اعمال قیمت جدید به ۷.۵ افغانی افزایش خواهد یافت.

آقای پیمان گفته است اگر دولت با صنعت‌گران همکاری نکند، صنایع کشور با رکود مواجه می‌شود و تاجران مجبور می‌شوند کمتر سرمایه گذاری نمایند.

در عین حال مسوولان اتاق‌های تجارت و صنایع کشور می‌گویند به دلیل کمبود برق در ولایت‌های  قندهار ، ننگرهار و هرات بیش از 300 کارخانه تولیدی از فعالیت باز مانده‌اند.

این در حالی‌است که افغانستان 70 درصد از برق مورد نیازش را از کشورهای همسایه همچون تاجیکستان،ازبکستان،ایران،ترکمنستان وارد می‌کند.

مطالب مرتبط