سازمان ملل درباره افزایش خشونت انتخاباتی در افغانستان هشدار داد

 فرستاده سازمان ملل به افغانستان روز دوشنبه هشدار داد که خشونت انتخاباتی در افغانستان رو به افزایش است اما موفقیت انتخابات 93 برای ثبات سیاسی آن اهمیت زیادی دارد.

به گزارش افق به نقل از خبرگزاری فرانسه، ˈیان کوبیسˈ این مطلب را در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک بیان کرد؛ جلسه ای که در آن شورای امنیت به اتفاق آرا به تمدید مدت ماموریت سازمان ملل در افغانستان به مدت یک سال دیگر رای داد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای تعیین جانشین حامد کرزای روز 5 آپریل 2014 برگزار می شود.

کرزای اواخر سال 2001 اندکی پس از حمله نیروهای تحت رهبری آمریکا به افغانستان و سقوط طالبان قدرت را به دست گرفت.

فرستاده سازمان ملل گفت: وضع امنیتی تاثیر بزرگی بر انتخابات افغانستان خواهد داشت.

وی افزود: تا این تاریخ خشونت های مرتبط با انتخابات نسبت به سال های 2009 و 2010 کمتر بوده اما حوادث امنیتی در مجموع افزایش داشته و خشونت های انتخاباتی نیز رو به افزایش است.

افراد مسلح در ماه فوریه دو نفر از دستیاران ˈعبدالله عبداللهˈ یکی از نامزدهای پیشروی انتخابات افغانستان را به ضرب گلوله کشتند.

همچنین گروه طالبان هفته گذشته با هدف خرابکاری در انتخابات ، از نیروهای خود خواست که حوزه های رای گیری ، رای دهندگان و نیروهای امنیتی را مورد حمله قرار دهند.

نماینده سازمان ملل گفت که نسبت به هشدار طالبان در مورد انتخابات به شدت نگران است.

بر اساس این گزارش ، خشونت آمیز شدن انتخابات افغانستان ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر پیشرفت در افغانستان با صرف میلیاردها دلار کمک را زیر سول می برد.

با این حال، کوبیس در شورای امنیت گفت که آماده سازی های فنی انتخابات افغانستان نسبت به انتخابات های پیشین کیفیت بهتری دارد.

وی از افغان های واجد حق رای خواست رای بدهند و اجازه ندهند که تروریست ها آنان را از حق انتخاب محروم کنند.

فرستاده ویژه سازمان ملل خاطرنشان کرد: دستاوردها در افغانستان شکننده است اما بر خلاف عقیده بدبین ها ، افغانستان پس از سال 2014 الزاما وارد ورطه و مهلکه مشکلات نخواهد شد.

وی افزود: موفقیت انتخابات ریاست جمهوری آوریل 2014 (فروردین 93) برای تقویت ثبات سیاسی و ایجاد اطمینان به آینده از اهمیت زیادی برخوردار است.

این در حالی است که ناتو در ماه دسامبر در پی جنگی 13 ساله ، به ماموریت رزمی خود در افغانستان پایان می دهد و به این ترتیب نیروهای افغان در برابر شورشیان این کشور تنها می مانند.

علاوه بر عبدالله ، زلمای رسول وزیر خارجه سابق و اشرف غنی اقتصاددان سابق بانک جهانی نیز از نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند.

مطالب مرتبط