تاسیس شورای ملی مهاجرین داخلی شمال کشور، درولایت هرات

به گزارش افق شورای ملی بیجا شده گان صفحات شمال کشور  مقیم هرات با حضور مسوولین دولتی و شورای ولایتی این ولایت تشکیل و آغاز به کار کرد. طرح تشکیل این شورا توجه اساسی دولت برای بازگرداندن خانه های مسکونی،املاک،زمین های زراعتی وعلفچرهای شان که توسط زورمندان محلی درسالهای جنگ داخلی غصب گردیده است میباشد.

افغانستان در نتیجۀ بیش از سی سال جنگ مسلحانه، حوادث طبیعی مکرر و نقض شدید حقوق بشر بیجا شدن های داخلی فراوانی را تجربه کرده است.

گزارش ها حاکی از آن اند که در حال حاضر بصورت تخمینی در ولایت هرات بیشتتر از25 هزار خانواده بیجا شده داخلی ازصفحات شمال کشور وجود دارد که تنها از اثر جنگ ها بی جاه شده و محلات اصلی بودوباش خود را ترک نموده اند.

این بیجاد شده گان امروز شورای را تحت نام”شورای ملی بیجا شده گان صفحات شمال افغانستان مقیم هرات” به منظور رسیده گی به مشکلات شان تشکیل نموده اند.

ولی محمد حدید منشی این شورا میگوید: این شورا به همکاری بیش از60 موسس از اقوام “پشتون،تاجیک،ازبک وترکمن”  که ازباشنده گان اصلی ولایات “فاریاب،سرپل،شبرغان،مزارشریف،سمنگان وتخار”مباشند تشکیل گردیده است.

وی افزود: خواست شان ازدولت افغانستان اینست که برای بازگرداندن خانه های مسکونی،املاک،زمین های زراعتی وعلفچرهای شان که توسط زورمندان محلی درسالهای جنگ داخلی غصب گردیده است، اقدامات جدی نمایند.

درهمین حال سید فضل الله وحیدی والی هرات : با پشتیبانی ازتشکیل این شورا گفت: دشمنان افغانستان همواره دربین اقوام نفاق ایجاد نموده و اهداف خودرا عملی میسازند.

وی افزود: مشکلاتی را که در ولایت هرات قابل حل است، مرفوع خواهد شده و دولت تلاش میکند تا به مشکلات کلی بیجا شده گان به صورت قانونی رسیده گی نماید.

همچنان شماری ازاعضای این شورا به این باورند که افغانستان درطول تاریخ همیشه میدان نبرد میان نیروهای مختلف قرارداشته وزمینه ی بازسازی درعرصه های فرهنگی ,اقتصادی وسیاسی فقد با مشارکت اقوام مختلف دراین کشورممکن است.

هیئت رهبری این شورا تشکیل این شورا را درمنسجم ساختن برنامه های مردمی وجبران این عقب ماندگی ها موثر دانسته میگویند: متنفذین, سران اقوام وروشنفکران درپروسه  ملت سازی وساختن آینده روشن کشورمسولیت دارند.

محفل تشکیل شورای ملی بیجا شده گان مردم صفحات شمال افغانستان مقیم هرات با صدور قطع نامه 11 ماده ی خاتمه یافت.

مطالب مرتبط